Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste kweekje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Mijn eerste kweekje

Korting op 420shop
    Hey allemaal,

Nieuw gezicht hier! Nu ik eindelijk een koophuisje met eigen tuin heb, wil ik wel eens experimenteren met het zetten van wietplantjes.
    Na wat research te hebben gedaan kwam ik uit bij de 'Green Gelato Autoflower' van RQS. Die hadden toevallig een actie waardoor ik ook nog 5 gratis Northern Light Autoflower zaden heb gekregen.

Naast de zaden heb ik mycorrhiza, easy grow en easy bloom gekocht. Wat ik hier ook daadwerkelijk van ga gebruiken zullen we zien!

Qua kweekpotten heb ik drie potten gekocht van 19L van RQS (https://www.royalqueenseeds.nl/growi...-kweekpot.html)
    Mogelijk haal ik er daar nog twee van bij, eerst even aankijken hoe het allemaal gaat lopen

Omdat ik afgelopen week merkte dat het weer al best wel mooi aan het worden is, leek het mij een goed idee om een 'proef' kweekje te beginnen met twee van de Northern Light AF.
    Zeker gezien ik op meerdere plekken op het internet veel tegensprekende informatie vindt over het kweken van AF.
    De een zegt rijk bemeste grond gebruiken, de ander zegt zaai- en stekgrond, weer een ander zegt dat zaai- en stekgrond funest is.. De een zegt verpotten, de ander zegt dat verpotten een slecht idee is..
    Daarom leek het mij wel leuk om dit gewoon zelf te gaan ondervinden, zeker gezien de Northern Light zaden gratis waren dus ik verlies er niks mee!

Begin van de week heb ik twee zaadjes in een bakje water gegooid en dat ging prima. Na 1 of 2 dagen hadden allebei de zaadjes een mooi klein penworteltje.
    Vervolgens heb ik ze gelijk in de grote potten gezet zodat ik ze niet meer hoef te verpotten. Door de bodem heb ik nog wat mycorrhiza gemikt (ong. 5 gram per pot).

De ene pot heb ik volledig gevuld met 'Kwekerspotgrond Professioneel' van DCM en daar het ontkiemde zaadje in gedaan.

68bd56f9-b2cd-4260-90ea-687468baef6d.jpg

De andere pot heb ik ook gevuld met 'Kwekerspotgrond Professioneel' van DCM, maar daar heb ik een kleinere bloempot in gezet tijdens het vullen. Zodat er in het midden na het vullen van de pot met potgrond een duidelijk gat over blijft. Dit gat heb ik gevuld met zaai- en stekgrond en vervolgens het zaadje daarin gedaan.

b5d9a7f6-bd5e-40dd-990a-d3e411125a71.jpg

Now we wait for some green to show

Hier dus je verslag was iets te snel..

Kijk met je mee

Comment

Ook een subke, succes !
      Ganja always does the trick.

Comment

+10 jaar met autoflower geklooi heb ik door dat ze beter niet teveel verpot worden neen, dan wel nog liever op tijd of zoals jij deed en het lukt, dan is het bingo in een 19L met ev echt groot formaat vanaf 25L nu je extra overweegt.
        Weet nou wel niet zeker, nrml moet je Mychorrizasfeer (bodemvoedselweb) aanmaken de eerste 14 dagen in kleine voorgroeipotjes zonder voeding maar loopt zo ook wel lekker i guess,

Afjes vinden het net lekker wat gestressd worden, iets met de genetica als je er niet mee overdrijft
        ALTIJD goeie uitbundige resultaten na (meerdere keren) Toppen TENZIJ je het nog durft na 1ste tekenen voorbloei, dan krijg je zeker een vast kropje sla.

Afjes het het best met pakweg de helft voor Photoplntjs
        Hier vind ik ze het lekkerst gaan op algenvoeding.

Mengsel v zaai- en stekgrond met een light mix moet lukken. Veel succes
        ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

Comment

Thanks voor de tips Rietslang
          Op de verpakking van de mychorriza die ik heb stond niks over aanmaken van tevoren.
          Ik kijk het wel even aan, als het helemaal mis gaat heb ik in elk geval wat geleerd

Gisteren kwam er voor het eerst iets naar boven uit de grond, degene die gelijk in de potgrond staat.
          390d5ce5-2140-40e3-bbfd-6b2f286cdb20.jpg

Na een paar uur chillen in de zon zag het er prima uit dacht ik zo:
          WhatsApp Image 2022-03-27 at 1.46.29 PM.jpg

De andere die in de zaai- en stekgrond staat laat nog even op zich wachten.

Voorlopig zet ik ze in de middag buiten in de tuin met een halve colafles erop zodat ze lekker in de zon kunnen staan.
          In de avond haal ik ze weer naar binnen als de zon onder mijn tuinhuisje verdwijnt. Ben benieuwd of dat nog nadelige gevolgen heeft voor de stress van de plant maar het is niet voor niks een experimentje
          Zag dat het weer volgende week een stuk minder is dus ik ben benieuwd
          Attached Files

Comment

Welkom veel succes met je nieuwe aanwinst de jonge Dammes

Comment

Veel succes, ik ga je volgen

Comment

Hey all,

tijd voor een update!

Helaas is een van de twee planten niet op gekomen. Ik denk zelf dat ik dat verneukt heb door ze buiten te zetten in de volle zon 2 weken terug. Het worteltje is nog wel iets gegroeid na het ontkiemen maar daar bleef het helaas bij. Afgelopen weekend heb ik de hoop definitief opgegeven dat daar nog iets naar boven komt.
                Oh well, you live and you learn

6fe56668-590b-44be-bc5c-8dceaa26cd0f.jpg
                Foto van het zaadje met miniwortel nadat ik hem uit de pot heb gehaald.

Afgelopen week is het superslecht weer geweest dus heb ik mijn overgebleven dame binnen laten staan. Ik ben bang dat er wel een kleine achterstand is daardoor, maar het valt te overzien hoop ik. Heb afgelopen weekend het plantje buiten gezet in de zon overdag, met een afgesneden colafles erover. Gelukkig zag ik dat dit meteen effect had, want hij is in 1 dag al best flink gegroeid.

Zo staat ie er nu bij overdag:
                564ebf84-5be4-4b52-8e6c-67f7f0d71df9.jpg

En ook maar even het 'kasje' verwijdert voor een betere foto
                54f5bc76-f9af-4a41-818b-46e14830cdb7.jpg

De komende weken werd het zo te zien weer wat mooier weer met vooral weer meer zon! Ben benieuwd hoe dat gaat
                Attached Files

Comment

Kastje zou ik er niet meer opzetten en zeker niet in de zon, kastje wordt een broeikast maar suc6 verder, je plantje ziet er goed uit
                  buiten-2020, 2021, 2022, 2023
                  Hydro-met afjes-2022

Comment

Thanks voor de tip Corleone1933!

Deze week staat hij lekker buiten te chillen in de zon zonder kasje.

WhatsApp Image 2022-04-18 at 2.49.59 PM.jpg

Ze groeit ineens best hard voor mijn gevoel nu, ik kan het verschil tussen 's ochtends en 's avonds duidelijk zien als ik ze verplaats.
                    Vind het nog lastig om in te schatten hoeveel water ik moet geven, maar ik probeer het nu op gevoel te doen door mijn vinger in de grond te steken aan de zijkant.
                    Ze krijgt nu denk ik ongeveer 0,5l water per 2 a 3 dagen.

Hopen dat het mooie weer zo blijft!
                    Attached Files

Comment

• Rietslang
                      Rietslang commented
                      Editing a comment
                      Lekker zonnen zegt ze, gaat best lekker ja.. De zon, nog steeds de beste lamp.
                      Nrml in het begin de wortels het laten uitzoeken.

Tijd voor een update!

De eerste problemen zijn aanwezig, lijkt me een mooie kans om te leren en onderzoeken.

Afgelopen week heb ik de plant overdag steeds buiten gezet in het zonnetje wanneer mogelijk. In de avond haalde ik haar dan vaak nog steeds wel binnen rond 20.00u.
                    Ik heb heel de week al het idee dat ze niet hard genoeg groeit, ze blijft vrij klein. Dat kan natuurlijk ook komen doordat het nog (te) koud is en ze in de tweede week vrijwel geen zon gezien heeft.
                    Sinds gisteren zag ik dat de onderste blaadjes een klein beetje beginnen te verkleuren, ze worden wat lichter groen. De overige blaadjes beginnen ook te hangen, maar ze groeit wel nog.

136acff9-515c-4518-b80e-5cb7d6e8c6ef.jpg 7103e23f-85b0-44f6-a650-5fda8a5cb971.jpg 9f07b96a-3ac0-45eb-9417-3a32520b04de.jpg
                    Hier kun je goed zien dat de onderste twee blaadjes iets lichter van kleur zijn dan de rest.

2d7d2e45-e8bc-44b3-8fd6-e88955bee45c.jpg
                    Een van de bladeren met drie punten, die meteen daarboven zit, begint op te krullen en wordt een beetje gelig bij de punt.

De volgende dingen kunnen denk ik (een deel van) de oorzaak zijn na wat onderzoek:

- Het is te koud en de zon is (nog) niet sterk genoeg
                    - Een te hoge PH-waarde van de bodem, normaal maak ik altijd vers water en meet ik dat met een ph-meter. Eventueel gaat er dan wat ph- bij tot de waarde tussen de 6.0 en 6.5 ligt. Laatst heb ik een keer wat meer water in een keer gemaakt in een gieter, wat water gegeven, en een week later nog eens. Nadat ik toen water had gegeven bedacht ik me dat ik misschien even de ph-waarde moest meten... Ik weet het verkeerde volgorde.... Ik zag toen tot mijn verbazing dat de ph-waarde ineens rond de 8 lag. Is dit iets wat andere kunnen bevestigen, dat de ph-waarde weer kan stijgen als je het in een gieter buiten laat staan?
                    of is mijn meetapparatuur van slag?
                    - Te veel of te weinig water, ik heb haar de afgelopen week denk ik 2 of 3x een halve liter water gegeven. Wel met het water zoals hierboven uitgelegd. Meestal steek ik mijn pink in de aarde aan de zijkant van de pot, om te voelen of de grond nog vochtig is. Ik probeer alleen water te geven als dat droog aanvoelt.
                    - Stikstoftekort, ik zie ook bij verschillende artikelen dat de onderste bladeren verkleuren bij een stikstoftekort. Kan dat misschien i.c.m. met een verkeerde ph-waarde ontstaan? Dat de plant (bijna) geen stikstof kan opnemen door een te hoge ph-waarde?

Meer ervaren kwekers, help me find the way

Op zich jammer dat het niet zo lekker gaat, maar het was vooral een experimenteer ronde en ik ben benieuwd of ik hier nog iets van kan maken.
                    Ik hoop in elk geval dat iemand me wat verder kan helpen bij de diagnose van het probleem zodat ik er wat van kan opsteken voor de volgende kweekrondes

Comment

• KnetterMug
                      KnetterMug commented
                      Editing a comment
                      Dat blad groei ze wel over heen,zou even voelen met je vinger in de pot of wel genoeg water in zit voor Der.

• Kunichika
                      Kunichika commented
                      Editing a comment
                      Ik zou als beginner overgaan op biologosche voeding. Dat pH meten moet je als beginneling g niet doen. Mijn eerste buitenkweekje als noob ging aardig goed geen pH gemeten wel minerale voeding gegeven.

Op het oog ziet de aarde er wat droog uit, maar dat kan ik niet echt beoordelen zonder een vinger in de aarde te steken, maar bij mij mag de aarde goed vochtig zijn, dat mijn vinger er voelbaar vochtig uit komt.

Comment

Ik zou denken, als je een eigen tuin hebt, en een mooi zonnig plekje, probeer ook eens een plant gewoon in de volle grond uit te planten, dan kunnen de wrtels echt uit de voeten, en dan heb je gegarandeerd wormen die daar door de aardekroelen en deplant de gehele tijd van wormenpoep voorzien, dit kun je nog versterken door wat gedroogde koemest doorde grond te harken, Ik heb al jaren planten van meer dan 2.5 meter, en die krijgen voornamelijk een mengsel van gedroogde koe en kippemest

Comment

• GarenMaster420
                        GarenMaster420 commented
                        Editing a comment
                        Helemaal mee eens. Jammer genoeg woon ik in een rijtjeshuis waar de tuinen nogal dicht op elkaar zitten. Het is ook nog eens een vrij christelijk en conservatief dorp waar ze niet zo lekker gaan op het kruid van de duivel Vandaar dat ik nu eerst eens wat autoflowertjes in potten probeer omdat die wat kleiner blijven en ik ze dan kan verplaatsen als dat nodig is

Idd mss van binnen naar buiten constant, wat stress .

Ph loopt idd op bij laten staan. Heb je geen regenwater? Hoef je niet af te zuren, alhoewel de overstap van kraan naar regenwater ook schok kan geven. Ph zou het kunnen zijn, of te droog of te nat.

Volle grond onder glas denk best nu ook. Ijsheiligen kan maar denk eerder mooie dagen op komst, qua weer.

Led naar zon is ook ni goed, liever in de schaduw een dagje.

zet ze zich wel overheen .
                      Ganja always does the trick.

Comment

• GarenMaster420
                        GarenMaster420 commented
                        Editing a comment
                        Geen regenwater helaas, misschien is dat wel iets om eens naar te kijken als het kweken bevalt dit seizoen. In elk geval goed om te weten dat de ph-waarde kan oplopen als ik het laat staan. Dat wordt gewoon voor het water geven steeds nieuw water af zuren dan. Ik heb nog 3 zaadjes die ik ergens eind mei wil gaan neerzetten. Hopelijk gaan die wat beter

• Wesley pipes
                        Wesley pipes commented
                        Editing a comment
                        Hier hele trage start binnen, lang kweekje . En nog wel gezien dit jaar. Ik geef altijd vers uit de kraan, stabiel 6.3, denk ik toch en perfect zo zonder afzuren .

Hopen op mooie dagen, die komen ook vast wel.

• Cannone
                        Cannone commented
                        Editing a comment
                        Met verschillende belichting heb ik nog geen ervaring, maar van binnen naar buiten slepen hebben mijn plantjes voor zover ik weet geen last van, 'smorgens aan de voorkant achter het raam, en dan 'smiddags buiten op de veranda, en dan voordat ik ga slapen weer achter het raam. Doe ik al een paar jaar zonder problemen.

Saté prikker in de grond steken, wordt hij na minuut of tien donker en blijft er aarde aanhangen dan is het nat genoeg, komt hij er droog uit, water geven.
                      buiten-2020, 2021, 2022, 2023
                      Hydro-met afjes-2022

Comment

• GarenMaster420
                        GarenMaster420 commented
                        Editing a comment
                        Goeie tip, thanks!! Die ga ik zeker gebruiken

• Cannone
                        Cannone commented
                        Editing a comment
                        Das een goeie!, ik had mijn emmer wat aan de vochtige kant, kwamen wat paddestoeltjes, ook door de gedroogde mest denk ik
                        .IK heb nu gewoon een drainagegat vlak boven de bodem van de emmer wat vergroot waardoor ik met mijn wijsvinger erin kan poken om de vochtigheid te voelen Eigenlijk zo lang als ik potplanten heb voel ik met mijn vinger. Ik heb overigens sinds ik op dit soort sites kom verschillende malen gezien dat plantjes gewoon sap hangen door watergebrek, dat je ook op de foto kon zien dat de aarde droog was, dat mensen dus zo bang zijn om de plant teveel water te geven dat de plantjes slap gaan hangen, volgens mij verzuipen plantjes ook weer niet zo snel, als er voldoende zuurstof bij de wortels kan en de pot goed gedraineerd is gaat et niet zo gauw mis.

Het omgekeerde schijnt bij marathons en dergelijke weerte gebeuren als het wat warmer is, vanwege de mythe dat je moet drinken voordat je dorst hebt, geraken mensen onwel en komen ze bij de EHBO met een waterintoxicatie.

Groene vingers zijn vaak zwart.
                        Last edited by Cannone; 1 May 2022, 19:02.
                    Bezig...