Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Planten op heet dak zien er ongezond uit

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Planten op heet dak zien er ongezond uit

Korting op 420shop
    Ik ben een beginnend kweker, na vorig jaar voor het eerst planten neergezet te hebben besloot ik het dit jaar weer te doen. Ik heb vijf planten waarvan er vier op mijn dak staan en een op mijn balkon. Nu heb ik een probleem, de planten op het dak zien er allemaal vrij ongezond uit. Ze staan inmiddels al een tijdje, en in het begin was dit er niet. Ik denk dat het misschien komt doordat de planten meer kwetsbaar staan op het dak. Echter vangen ze wel meer licht dan de plant op het balkon. De planten krijgen basisvoeding. Ik vroeg mij af wat ik het best kan doen, kan ik beter alle planten op mijn balkon zetten of zal ik ze laten staan en is er een andere oplossing? ik heb wat fotos toegevoegd.
    Alvast bedankt

de planten op het dak:
    ECDADE7C-F589-4F58-AD77-1F92BEE13D8F.jpeg
    2A014945-88CE-4B86-A344-5B63A549861B.jpeg
    9969BF85-F054-47F9-8409-AA0187DCA41F.jpeg

Plant op het balkon:
    4909398B-669E-4F16-BD34-C84EE1156F3A.jpeg
    75C9687E-99C5-4CF5-9F9D-EFB244FC9F44.jpeg
    Attached Files

Vraagje?

Heb je ze binnen grootgebracht en toen gelijk in de volle zon op het dak gezet?
    Zo te zien hebben ze wel een tikje gehad helaas.................

Comment

Teveel voeding
      God was never on your side..

Comment

Ze hebben een tikje gehad, en ze krijgen die waarschijnlijk dagelijks. Op een dak wordt het snikheet. Bijna 40 graden als de zon er goed op staat.
        De planten staan waarschijnlijk niet op een verhoging, maar direct op het dak. Die hitte wordt doorgegeven naar de pot. Dat geeft verbrandingsverschijnselen.

Dan krijg je planten die er uit zien alsof ze in de woestijn staan. Feitelijk is de werkelijkheid ook niet veel anders: veel droge wind, hoge temperaturen, snelle uitdroging.
        Als je ze daar laat staan, zul je zien dat op een gegeven moment, de plant boven die hitte uit groeit en dat er gezond uitziende delen ontstaan. Die delen zijn de hitte uit kunnen vluchten. Maar de wortels worden nog steeds gebakken.

Zet je de potten op een paar bakstenen, of beter houtblokjes (die geleiden slecht warmte) dan staan ze instabiel, maar wel iets meer uit de hitte. Bijkomend probleem is dan wel dat het opdrogen nog sneller gaat, en dat je vaker water moet geven. Dat is dan weer te fiksen met een schoteltje eronder. Als het kan, van wit plastic. Maakt de boel ook niet stabieler natuurlijk, maar daar is wel weer wat op te bedenken.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

• QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          Goeie tip.
          Als ik mag toevoegen: een plaatje piepschuim eronder kan ook.

• Ipie
          Ipie commented
          Editing a comment
          Correct Q!

Bakstenen worden ook kokend heet en blijven dat tot midden in de nacht!
          Beter materiaal die geen warmte op neemt zoals je gezegd hebt!!
      Bezig...
      X