Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

platdak kweken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    platdak kweken

    Korting op 420shop
    Hallo medekwekers,

    Omdat het buitenseizoen weer bijna van start gaat ben ik me alvast wat aan het voorbereiden.
    Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om op een platdak te kweken?
    Het is helemaal zwart en in de zomer kan het zeeer heet worden heeft iemand een idee of dit mogelijk is of dat de temperatuur gewoon te hoog is?

    alvast bedankt,
    050

    #2
    Re: platdak kweken

    Zoon zwart dak lijkt me veel te heet worden. Denk dat je wortels gaan koken.

    Comment


      #3
      Re: platdak kweken

      Geen probleem hoor, wel is het slim om een laagje fijn split of beter lei split onder je potten te doen. Of ze op een rubberen of houten tegel te zetten.
      Ook om het dak heel te houden !!!
      Kijk ook even naar de dak constructie en schat hoeveel die aan extra gewicht kan hebben.
      Het mooiste is als het dak sterk genoeg is voor 60 ltr cement kuipen.

      Er bestaat witte dakverf, speciaal voor bitumen dakbedekking. Dan komt de zon van twee kanten Helemaal top.

      Goede teelt, HJM
      http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

      Comment


        #4
        Re: platdak kweken

        gewoon wit maken die zooi en witte specikuipen nemen

        Comment


          #5
          Re: platdak kweken

          Ik kweek in de zomer ook op mijn dak, eerst deed ik dat in witte kuipen van 45 liter maar daar ben ik vanaf gestapt.
          Ik werd er namelijk vrij gek van dat het soms dagen achter elkaar regent en op dat moment de grond veels te nat wordt.
          Op een dak wil je eigenlijk enkel gebruik maken van het licht en de lucht en dus heb ik nu een hydrosysteem op mijn dak.

          dakhdd.jpg
          9sept.jpg

          Komende zomer ga ik het wel weer verbouwen aangezien dit niet tot het einde prima heeft gewerkt. Dan komt versie 2.0.

          Maar het antwoord of je prima op een plat dak kunt kweken is gewoon ja.
          Let er wel op dat het zwaar genoeg is om te blijven staan bij storm of het in ieder geval aan een touw vast zit. Wanneer er een plant op het dak van de auto van je buren ligt is dan natuurlijk niet goed voor de verstandhouding.
          Last edited by mathijs; 24 January 2011, 15:30.

          Comment


            #6
            Re: platdak kweken

            echt tof systeem heb je daar op je dak staan echt te gekje water in de pijp word wel warm door de zon natuurlijk.als je daar iets op vind dan groeien ze als gekken.raakte je pijp niet verstopt door de wortels of viel het wel mee?heb je nog meer foto,s want is redelijk uniek dit op je plattedak

            Comment


              #7
              Re: platdak kweken

              thnx allemaal!

              Dat hydrosysteem is idd zeer mooi maar denk dat ik daar niet handig genoeg voor ben haha
              Maar nu weet ik in iedergeval waar ik aan toe ben en niet dat me planten bij een hete dag omliggen.

              Groeten 050

              Comment


                #8
                Re: platdak kweken

                Ben het wel monty eens : worteltemp kan als je de grondhoeveelheid niet ruim aanhoudt een ontzettende domper veroorzaken...

                maar het is wel een fijne stek natuurlijk > als ik niet een bejaardenhuis vlak in de buurt zou hebben die net over het dak kijkt zou ik denk ik er ook wel wat gepoot hebben

                succes, ben benieuwd wat je ermee gaat beleven !
                Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                Comment


                  #9
                  Re: platdak kweken

                  je water in de pijp word wel warm door de zon natuurlijk.als je daar iets op vind dan groeien ze als gekken.
                  De worteltemp blijft binnen de perken doordat ik de buis wit geverfd had. Je ontkomt er alleen niet aan, dat de temperatuur van het water in het vat de buitentemperatuur aanneemt en dus vaak boven de 20 graden ligt.
                  De worteltemperatuur wordt verder niet zo hoog dat het echt problematisch wordt. Ik zit er zelfs nog over te denken om er een verwarmingsdraad in te leggen om in het voor en najaar de worteltemperatuur niet te ver te laten zakken. Alleen, op mijn dak mogen ze geen 2 meter worden hoor! Ze waren nu al duidelijk te zien vanaf de straat. Dus komende zomer top ik ze 2 keer terug zodat ik brede planten krijg ipv hoge.

                  raakte je pijp niet verstopt door de wortels of viel het wel mee?
                  Ja, de wortels verstopten de pijp wel degelijk later in de zomer. Daar heb ik noodbevloeing voor moeten toepassen.

                  De komende maanden gaat die buis opnieuw gemaakt worden, maar dan met de volgende aanpassingen:

                  De retouroverloop vervalt, dat werkte toch niet echt goed. Zeker op het einde niet meer.
                  Er komt een dunnere buis onder de hoofdbuis die op 5 plaatsen verbonden is aan de onderkant, zodat ik het water op alle plaatsen snel kan laten stijgen en weer weglopen.
                  Ik stop bovenin de buis tussen de t-stukken wat synthetische filterwatten, zodat de korrels ergens heen kunnen wanneer de wortels groeien en de boel niet meer zo muurvast zit aan het eind.

                  heb je nog meer foto,s want is redelijk uniek dit op je plattedak
                  Ik heb er HIER een heel verslag van.
                  Last edited by mathijs; 25 January 2011, 01:31.

                  Comment


                    #10
                    Re: platdak kweken

                    voedingscomputer voor je buitenplanten hoop dat je volgende zomer beloond word voor al de moeite die je er voor doet.

                    Comment


                      #11
                      Re: platdak kweken

                      Die voedingscomputer gebruik ik nu voor mijn binnentuin. Dus die gaat komende zomer niet mee doen thuis. Het was maar dat ik dat ding toen al had en dan zet je zoiets aan het werk natuurlijk.

                      Comment


                        #12
                        Re: platdak kweken

                        Oorspronkelijk geplaatst door mathijs View Post
                        Alleen, op mijn dak mogen ze geen 2 meter worden hoor! Ze waren nu al duidelijk te zien vanaf de straat. Dus komende zomer top ik ze 2 keer terug zodat ik brede planten krijg ipv hoge.
                        toppen alleen gaat hem dan niet worden, hou je planten laag door bijbuigen van opstekende takken. Gewoon wat draadjes met gewichten > zo kweek ik elk jaar monsterstruiken die toch mooi onder de schutting blijven
                        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                        Comment

                        Bezig...
                        X