Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Waar grond / voedingstoffen inkopen ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Waar grond / voedingstoffen inkopen ?

    Korting op 420shop
    Hallo, na wat rond gelezen te hebben onder andere hier op het forum had ik voor mezelf een samenstelling gemaakt van de grond die ik wil gaan gebruiken voor mijn gehele kweek cyclus. Eerst gaan de dames in 7,5L potten en daarna de volle grond in. Ondanks dat ik vermoed dat de grond hier vrij goed is (veel brandnetels) wou ik toch elke plant 40 liter zelfgemaakte grond meegeven. Eerst 7,5 liter zonder meststoffen in de pot en dan na een week of 4/5 buiten in de volle grond in van te voren afgegraven gaten die al bewaterd zullen zijn en gevuld met 32,5 liter van de voorbereide grond inclusief meststoffen.

    Hier is het mengsel dat ik van plan was te gebruiken.

    11/20 potgrond
    1/5 perliet
    1/5 wormen compost
    1/20 meststoffen

    De meststoffen die ik in gedachten had zijn:

    50% Basismest (koemest korrels 100% organish)
    20% Kalk ik was van plan Maerl te halen.
    20% Wormenmest
    10% Visemulsie

    Hoe ik het bedacht had was dat ik eerst de benodigde hoeveelheid grond voor de potten meng uit potgrond / perliet en wormen compost in de hierbovenstaande verhoudingen. Voor de gaten in de grond waar de planten in komen als ze 4/5 weken zijn, meng ik dan 32,5 liter per gat + de meststoffen in de eerder genoemde verhoudingen. Wat ik dan begreep was dat dit genoeg zou moeten zijn voor de hele cyclus en ik verder alleen water hoef toe te dienen (tenzij ze een ziekte / ongedierte oplopen uiteraard maar dat zien we dan wel weer).

    Nu was ik vanmiddag bij de welkoop, daarna bij de gamma en toen naar de intratuin en ik kon de meeste spullen die ik wou helemaal niet vinden Dus mijn vraag is:

    Waar kan ik wormencompost / perliet krijgen ? Ook kon ik van de meststoffen alleen de basismest vinden(koeienmest dit zijn korels is dat goed ?), waar kan ik de rest krijgen of welke alternatieven kan ik gebruiken ?

    Op potgrond die ik heb gehaald staat dat het standaard potgrond is voor binnen en buiten voor het op en verpotten van alle planten in potten, bakken en kuipen. Maar er staat bij dat aan deze potgrond alle benodigde voedingsstoffen zijn toegevoegd. De werkingsduur is 6-8 weken. Deze potgrond heeft een RHP-keurmerk.

    Op de achterkant staat het volgende.

    Teeltsubstraat voor universeelgebruik
    Potgrond op basis van turfstrooisel, tuinturf en meststoffen.

    Waarborgen:
    Droge stof: 25%
    Organische stof: 20%
    pH (water) zone: 5-6,5
    Elektrische geleidbaarheid (EC) 500 uS/cm
    Samengestelde meststof NPK 14:16:18
    met sporenelementen 1,5 kg/m2
    Nettogewicht 12kg
    Volume (conform EN methode 12580) 40 L

    Is dit goede potgrond die ik kan gebruiken ?

    Als laatste aan deze lang lijst van vragen nog de vraag of het handig is om nog iets toe te dienen als de bloei inzet ?

    De soorten die ik ga groeien zijn trouwens white widow en the church.

    Alvast bedankt voor de hulp,
    Arie


    #2
    Re: Waar grond / voedingstoffen inkopen ?

    growshop heeft jarenlange ervaring.

    Comment


      #3
      Re: Waar grond / voedingstoffen inkopen ?

      Growshop is voor mij helaas een eindje rijden maar hebben ze daar Perliet / wormen compost denk je ?

      Comment


        #4
        Last edited by moreweed; 21 April 2011, 09:26.
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

        Comment


          #5
          Re: Waar grond / voedingstoffen inkopen ?

          Dat is misschien wel een goed idee ja, als grondmengsel dan een mix van potgrond / wormen compost (indien ik dit niet kan vinden zat ik te denken om gewoon biologisch compost oid te halen daar heb ik al wel een aantal soort van zien liggen) en hydrokorrels. Ik zou alleen niet weten welke verhouding ik dan zou moeten gebruiken en dan moet ik nog steeds deze 3 van te voren goed door elkaar mixen toch ?

          Wat betreft de meststoffen ga ik wel gewoon een andere vorm van kalk zoeken in plaats van maerl, indien ik geen wormenmest kan vinden is dan Terra Grow misschien wat ? Ik begreep dat daar ook al PK13-14 in zat. Hoe mengen jullie je grond trouwens want ik heb wel ene mooie kuip om in te mengen maar hoe weet ik hoeveel Liter ik er in gooi (maatbeker werkt alleen voor kleine hoeveelheden).

          Comment


            #6
            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

            Comment


              #7
              Re: Waar grond / voedingstoffen inkopen ?

              Ah oke dat is erg handig ja ik zal eens zo emmertje gaan halen dan. Ja er staat inderdaad ook op de potgrond dat het voldoende moet zijn voor de eerste 6-8 weken dus ik ga nu voordat ik ze buiten zet ook alleen potgrond en water doen. Heb vandaag alle potjes gevuld met potgrond en buiten gezet en klein half litertje water pet potje er alvast over heen gegooid ik verwacht dat morgen avond zaadjes ontkiemt zijn dus dan kunnen ze de potjes in achter het raam

              Comment


                #8
                Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                Comment


                  #9
                  Re: Waar grond / voedingstoffen inkopen ?

                  is het gevaarlijk als ik mijn plantjes visemulsie geef nu ze nog maar rond de 10cm groot zijn?

                  Comment


                    #10
                    Re: Waar grond / voedingstoffen inkopen ?

                    In wat voor soort grond staan de planten? Vertonen ze met een lengte van 10 cm al voeding tekorten? Waarom zou je de planten iets geven waarvan je denkt dat dit wellicht gevaarlijk is? Zo lang de planten er gezond uitzien moet je gewoon niet gaan rommelen met voedingssupplementen. De enigen die er garen bij spinnen zijn de fabrikanten van voedingsstoffen.

                    Comment


                      #11
                      Re: Waar grond / voedingstoffen inkopen ?

                      Bij de mijne staan ze nu alleen in standaard potgrond en zien er zover prima uit moet ik eerlijk zeggen, 1 dame laat nog even op zich wachten maar de rest staat er goed bij. Tot nu toe dus alleen standaard potgrond en water.

                      Comment

                      Bezig...
                      X