Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Droge "plekjes"in top, toprot of andere kwaal ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Droge "plekjes"in top, toprot of andere kwaal ?

Korting op 420shop
    Hi JD,
    Vanmiddag zag ik een donker stukje ca 2 a 3 mm doorsnee(bruin) bovenin een top van een AF (Blue mammoth) toen ik het aanraakte was het hard, droog en verpulverde toen ik er zachtjes in kneep.
    Was absoluut niet vochtig of nat en stonk ook niet. Ik heb er pas 4 uur later foto van kunnen maken.
    Bovenste stukje top waar het plekje inzat, het lijkt wel of het verhout was. Doordat ik 4 uur geleden het topje bijna uit elkaar heb getrokken op zoek naar rot ligt het nu zo plat en verlept bij, was gewoon een vast topje.
    P1000631.jpgP1000639.jpgP1000643.jpg

Hieronder het deel onder het stukje top wat ik eraf heb gehaald. In de steel zit nu een bruinige verkleuring dit was vanmiddag absoluut niet aanwezig. Heb dit stukje er nu ook afgeknipt.
    Zo kan ik kijken hoe de stam zich onder het afgeknipte deel houdt.
    P1000640.jpgP1000642.jpgP1000632.jpg

Het gekke is dat ik bij het knippen van de vorige AF's (AK Snow) op een topje ook zo'n verdord
    stukje tegenkwam, dit was niet bovenin maar halverwege een topje. Ik dacht dat ik de top dan eerder w.s. had beschadigd met mijn "gekoekeloer" en dacht dat dit gewoon een "afgebroken" en daardoor verdroogd stukje in de top was van zo'n 4 mm doorsnee.
    Nu twijfel ik of dit wel zo was ? Is het toch een ziekte van de plant of ga ik misschien gewoon te wild om met mijn planten ?

Graag jullie mening, bij voorbaat dank ....
    Stemma doet het forum, stout 2017

Stemma doet stout (2016)
    Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

Re: Droge "plekjes"in top, toprot of andere kwaal ?

Bij mij waren droge topjes toprot. Verpulverde ik het dan kwam er poeder uit het binnenste vd top
    Baas in eigen brein.

Comment

Dat is waarschijnlijk erg vroegge toprot. Sommige stukjes zijn ook grijz, en niet echt houtkleurig zegmaar. Ook zou dat gele blaadje gegarandeerd rot geven.
      Het is gelukkig niet zoveel! Zelf zou ik het wel aandurven om die rotte stukjes weg te knippen en dan drogen en roken.

Comment

Ok, bedankt !
        Ik kon nergens iets vinden over 'droge' toprot,
        maar ik weet nu dat het bestaat

Stemma doet stout (2016)

Comment

Je hebt natte rot en droge rot. Gewoon verwijderen, weggooien en je plant in de gaten houden.
          Ik knijp het er altijd uit en gebruik er geen schaar voor. Ruim tussen de vingers klemmen en eruit knijpen.

Comment

Dat is dus toprot je heb het gevonden Stemma nu ontdekken wat de oorzaak was
            Houd je plant heel goed in de gaten komende dagen

Gr Belladonna
            God was never on your side..

Comment

Bedankt Vale en Bella, ik had de plant na de reaktie van Cookaap
              gelijk geslacht maar zal dit als ik weer zo'n plekje op een plant ontdek
              niet meer gelijk doen.......

Stemma doet stout (2016)

Comment

Bezig...
              X