cannabismarokko.jpgGhmariya
Ghzawiya en ChaouniyaMessariya en ZeroualiyaKleine hoeveelheden
De harstabletten worden onder de kleding van de smokkelaars, rond de middel gebonden. Een vrouw kan tot 5 kilo, en een man tot 10 kilo ervan vervoeren. De mannen verplaatsen zich meestal in grote taxi’s, de vrouwen in bussen. De smokkelaars van beide geslachten krijgen 25 € per vervoerde kilo.
Gemiddelde hoeveelheden
180 Tot 240 kilo cannabis hars (verdeeld in pakketten van 30 kilo elk) worden in een Mercedes 280, Renault 25 of Peugeot 405 gecamoufleerd. Het voordeel, van deze "lage" auto's (in tegenstelling tot de 4x4, bijvoorbeeld), is dat de overbelasting zich niet te veel laat opmerken. Deze wagens zijn vaak gestolen en het chassisnummer uitgewist. De smokkelaar aan het stuur krijgt 200 € per reis, plus 300 € voor "de onkosten": brandstof en afkoop geld voor de niet ontdoken meestal corrupte rijkswachters die in het gebied de klok rond versperringen houden (20 € per overgang).
Hieronder een mooi voorbeeld van twee corrupte rijkswachters die in dezelfde regio (Targuist) de bevolking geld aftroggelen. De beelden zijn genomen door een anonieme persoon die zich de “sniper van Targuist” noemt en op Youtube geplaats. Resultaat: de twee corrupte rijkswachters belanden in de cel.
Grote hoeveelheden
Hier spreekt men over ladingen in ton, en worden vaak in vrachtwagen getransporteerd. De smokkelaars zijn vaak in dienst van de grote producenten/tussenhandelaars (parrains). Zij zorgen dan ook voor het plannen van het traject en het omkopen van de plaatselijke autoriteiten: hier geldt hetzelfde tarief 20 € per versperring.
...bestemd om "versneden te worden"
In kleine hoeveelheden
De cannabis wordt in de vorm van poeder vervoerd. De houders (altijd mannen) vervoeren 10 ervan, tot 30 kilo elk (tarief: 10 € per vervoerde kilo). Deze smokkelaars maken nooit gebruik van de hoofd- en secundaire wegen. Zij reizen zo vaak mogelijk door de dorpen en de bergen. Het principe van de rechte lijn is de basisregel in de keus van de route. Gezien de gevaren, zijn de houders altijd voorzien van dolken of sikkels, en traangasbommen.
Gemiddelde hoeveelheden
Een hoeveelheid van 60 kilo cannabis poeder wordt op een muildier vervoerd. Elk muildier vervoert 25 kilo gemiddeld, en elk konvooi is uit 3 muildieren samengesteld, die door een smokkelaar worden geleid. Die zijn dan ook meestal met een jachtgeweer gewapend. De kosten van het vervoer: 100 € per muildier en per dag (de reis kan tot 3 dagen duren). De konvooien gaan via de bossen, de afgerichte muildieren kennen de route van buiten. Wanneer zij van hun baas gescheiden worden gaan zij op eigen houtje verder naar hun uitgangspunt.
Grote hoeveelheden
Hoeveelheden van boven de 100 kilo cannabispoeder, dat in gemiddelde pakketten van 25 kilo wordt verdeeld. De ladingen worden vervoerd ofwel op een muildier (minstens 2 konvooien – aan de prijs van 100 € per muildier en per dag), ofwel in "hoge" auto's, 4x4 of bestelwagen (de konvooien overschrijden zelden 3 auto's). Een auto kan tot 60 kilo poeder laden. Het tarief van het vervoer: 100 € per auto en per reis.
… bestemd voor de export
Het smokkelen van kleine hoeveelheden komt niet zo vaak voor, al gebeurt het wel dat bepaalde buitenlanders minder dan 100 kilo cannabis hars kopen. Die gaan meestal de merchandise zelf halen op de plaats van productie, en laden die in hun persoonlijke auto. Zij kunnen een gids inhuren (100 tot 200 € per traject) om voor hen de beste route te bepalen en "tips" te leveren om onopgemerkt door de douane voorbij te rijden (Straat van Gibraltar, meestal vanuit Tanger of de Spaanse enclave Cueta). Zo belandt de meeste cannabis dan ook in de Belgische Marokkaanse theehuizen, die dankzij de lakse houding van onze Belgische overheden vaak vrij spel hebben in onze steden!
Gemiddelde hoeveelheden
Van 100 tot 500 kilo. Wanneer de cannabis door de douane moeten passeren, wordt deze door "monteurs" in de voertuigen van de kopers gecamoufleerd (kosten van de camouflage: 600 tot 800 € per voertuig). De kopers staan zelf in voor het omkopen van de douane, en leiden deze voertuigen tot in Europa. Wanneer de cannabis Marokko in een Zodiak of zeilschip moet verlaten, wordt zij tot naar de kust in auto’s vervoerd, door smokkelaars die speciaal door de producent worden gerekruteerd. Meestal staan de lokale overheden dan gewoon op te kijken hoe alles in een boot wordt geladen met als bestemming Spanje.
Grote hoeveelheden
Ghzawiya en ChaouniyaMessariya en ZeroualiyaKleine hoeveelheden
De harstabletten worden onder de kleding van de smokkelaars, rond de middel gebonden. Een vrouw kan tot 5 kilo, en een man tot 10 kilo ervan vervoeren. De mannen verplaatsen zich meestal in grote taxi’s, de vrouwen in bussen. De smokkelaars van beide geslachten krijgen 25 € per vervoerde kilo.
Gemiddelde hoeveelheden
180 Tot 240 kilo cannabis hars (verdeeld in pakketten van 30 kilo elk) worden in een Mercedes 280, Renault 25 of Peugeot 405 gecamoufleerd. Het voordeel, van deze "lage" auto's (in tegenstelling tot de 4x4, bijvoorbeeld), is dat de overbelasting zich niet te veel laat opmerken. Deze wagens zijn vaak gestolen en het chassisnummer uitgewist. De smokkelaar aan het stuur krijgt 200 € per reis, plus 300 € voor "de onkosten": brandstof en afkoop geld voor de niet ontdoken meestal corrupte rijkswachters die in het gebied de klok rond versperringen houden (20 € per overgang).
Hieronder een mooi voorbeeld van twee corrupte rijkswachters die in dezelfde regio (Targuist) de bevolking geld aftroggelen. De beelden zijn genomen door een anonieme persoon die zich de “sniper van Targuist” noemt en op Youtube geplaats. Resultaat: de twee corrupte rijkswachters belanden in de cel.
Grote hoeveelheden
Hier spreekt men over ladingen in ton, en worden vaak in vrachtwagen getransporteerd. De smokkelaars zijn vaak in dienst van de grote producenten/tussenhandelaars (parrains). Zij zorgen dan ook voor het plannen van het traject en het omkopen van de plaatselijke autoriteiten: hier geldt hetzelfde tarief 20 € per versperring.
...bestemd om "versneden te worden"
In kleine hoeveelheden
De cannabis wordt in de vorm van poeder vervoerd. De houders (altijd mannen) vervoeren 10 ervan, tot 30 kilo elk (tarief: 10 € per vervoerde kilo). Deze smokkelaars maken nooit gebruik van de hoofd- en secundaire wegen. Zij reizen zo vaak mogelijk door de dorpen en de bergen. Het principe van de rechte lijn is de basisregel in de keus van de route. Gezien de gevaren, zijn de houders altijd voorzien van dolken of sikkels, en traangasbommen.
Gemiddelde hoeveelheden
Een hoeveelheid van 60 kilo cannabis poeder wordt op een muildier vervoerd. Elk muildier vervoert 25 kilo gemiddeld, en elk konvooi is uit 3 muildieren samengesteld, die door een smokkelaar worden geleid. Die zijn dan ook meestal met een jachtgeweer gewapend. De kosten van het vervoer: 100 € per muildier en per dag (de reis kan tot 3 dagen duren). De konvooien gaan via de bossen, de afgerichte muildieren kennen de route van buiten. Wanneer zij van hun baas gescheiden worden gaan zij op eigen houtje verder naar hun uitgangspunt.
Grote hoeveelheden
Hoeveelheden van boven de 100 kilo cannabispoeder, dat in gemiddelde pakketten van 25 kilo wordt verdeeld. De ladingen worden vervoerd ofwel op een muildier (minstens 2 konvooien – aan de prijs van 100 € per muildier en per dag), ofwel in "hoge" auto's, 4x4 of bestelwagen (de konvooien overschrijden zelden 3 auto's). Een auto kan tot 60 kilo poeder laden. Het tarief van het vervoer: 100 € per auto en per reis.
… bestemd voor de export
Het smokkelen van kleine hoeveelheden komt niet zo vaak voor, al gebeurt het wel dat bepaalde buitenlanders minder dan 100 kilo cannabis hars kopen. Die gaan meestal de merchandise zelf halen op de plaats van productie, en laden die in hun persoonlijke auto. Zij kunnen een gids inhuren (100 tot 200 € per traject) om voor hen de beste route te bepalen en "tips" te leveren om onopgemerkt door de douane voorbij te rijden (Straat van Gibraltar, meestal vanuit Tanger of de Spaanse enclave Cueta). Zo belandt de meeste cannabis dan ook in de Belgische Marokkaanse theehuizen, die dankzij de lakse houding van onze Belgische overheden vaak vrij spel hebben in onze steden!
Gemiddelde hoeveelheden
Van 100 tot 500 kilo. Wanneer de cannabis door de douane moeten passeren, wordt deze door "monteurs" in de voertuigen van de kopers gecamoufleerd (kosten van de camouflage: 600 tot 800 € per voertuig). De kopers staan zelf in voor het omkopen van de douane, en leiden deze voertuigen tot in Europa. Wanneer de cannabis Marokko in een Zodiak of zeilschip moet verlaten, wordt zij tot naar de kust in auto’s vervoerd, door smokkelaars die speciaal door de producent worden gerekruteerd. Meestal staan de lokale overheden dan gewoon op te kijken hoe alles in een boot wordt geladen met als bestemming Spanje.
Grote hoeveelheden