Hallo allemaal,
Ik maak nu al een tijdje Hennepzalf voor mijn vrouw die reuma heeft. Dit heb ik ook gemeld in de introductie van mij. Waar de vraag op kwam of ik met jullie wou delen hoe ik dit doe. Dus bij deze.
Wat hebben we allemaal nodig.
image_344693.jpgimage_344691.jpg
3x 450 gram Cocosolie
image_344696.jpg
4 x Wortel van die wietplant
image_344694.jpg
Bijenwas van de imker in mijn geval. 250 tot 300 gram is genoeg. Hoe meer je er in gooit hoe dikker de zalf word.
image_344695.jpg
Knip afval kleine toppen Grof geknipt. (Ook kan je gekristalliseerd blad gebruiken)
image_344692.jpg
Aroma olie. Ik gebruik eigenlijk altijd menthol of eucalyptus
Een theezeefje
Trechter
Maatbeker
Koffiefilterhouder
En als laatst
image_344717.jpg
Potjes om de zalf in te doen. Wij gebruiken deze kleine kruiden potjes van de Action. Maar je kan hier van alles voor gebruiken. Ga naar je lokale chinees en vraag daar wat cupjes met deksel. Wees creatief.
Oke nu we alles hebben gaan we beginnen.
Stap 1 Dit is meteen 1 van de belangrijkste stappen van het hele proces
We gaan de wortel goed schoon maken. Ik kweek op cocobricks en gebruik geen plug of rockwool.
Gebruik je wel rockwool dan zit er net wat meer werk in maar mag geen probleem maken.
Eerst spoel in de wortel grondig in een specikuip (emmer)
image_344700.jpg
Hier na neem ik de 4 wortels mee naar binnen en maak ze verder schoon onder de kraan met behulp van een tandenborstel. dit doe ik door stukken af te knippen en ze dan goed schoon te maken.
hier het resultaat. Dit kost tijd maar het is belangrijk. je wil geen vuil in olie dat best warm word.
image_344699.jpg
Stap 2
Schep de coco's olie in de slowcooker en zetten de slowcooker op warm.
image_344697.jpg
We laten de coco's olie vloeibaar worden in de slowcooker.
image_344698.jpg
Stap 3
Voeg de wortel die goed droog is toe aan de gesmolten cocosolie.
image_344701.jpgimage_344702.jpg
Begin je hier s'morgens aan kan je in de avond alles afmaken. Anders gaan we naar dag 3 dit heeft mijn voorkeur omdat alles dan nog 1 nacht goed kan rusten en dus ook trekken.
Stap 4
Nu pakken we zo veel mogelijk wortels en topjes uit de olie vandaan. Ik doe dit met een vergiet
. image_344704.jpg
Zo als jullie zien blijft er nog veel troep achter en dit willen we niet.
Stap 5
Nu gaan we de boel goed filteren met de koffiefilterhouder en een koffiefilter. Hou er rekening mee dat je bijna anderhalve liter olie hebt.
image_344703.jpg
Gooi de olie gedoseerd in het filter en laat dit op eigen kracht door het filter lopen.
image_344705.jpg
image_344709.jpg
En als we alles goed hebben gedaan komt er een mooi en heldere olie uit zo als de foto hier onder.
image_344710.jpg
image_344712.jpg
En dit blijft over in het filter
Stap 6
Nu gooien we alles weer in de slowcooker die we hebben schoongemaakt en zetten deze op hoog. Nu alles is gefilterd zit er niets meer in alleen de olie dit kunnen we goed warm maken.
Stap 7
Als je je bijenwas net als mij bij een imker weg hebt is dit super zuivere was.Dit gaan we wegen 250 a 300 gram ik zou gaan voor de 300 maar dat is iets persoonlijks.
De was die ik had was nog over van de vorige keren en zijn meerdere kleuren door elkaar heen en al eens gesmolten om het makkelijker op te slaan.
Dit heb ik in blokjes gesneden omdat alles dan makkelijker oplost.
image_344714.jpg
Gooi dit bij de cocosolie en laat dit goed smelten
image_344716.jpg
Stap 8
Als dit alles is gesmolten kiezen we een geurtje die we lekker vinden
20191013_133607.jpg
En voegen hier een half flesje van toe. en roeren dit goed door
Stap 9
Draai nu alle doppen van de potjes af en zet deze klaar. Nu nemen we de trechter met het theezeefje er op en de maatbeker en gaan de potjes vullen.
image_344718.jpg
Stap 10
Het resultaat
image_344720.jpg
Ik hoop dat het zo duidelijk is voor een ieder en dat jullie nu jullie hennepzalf kunnen maken.
Ik weet niet of dit hier goed staat anders moet een moderator het maar even in het goede kopje gooien hiervoor dan ook mijn excuses.
Ik maak nu al een tijdje Hennepzalf voor mijn vrouw die reuma heeft. Dit heb ik ook gemeld in de introductie van mij. Waar de vraag op kwam of ik met jullie wou delen hoe ik dit doe. Dus bij deze.
Wat hebben we allemaal nodig.
image_344693.jpgimage_344691.jpg
3x 450 gram Cocosolie
image_344696.jpg
4 x Wortel van die wietplant
image_344694.jpg
Bijenwas van de imker in mijn geval. 250 tot 300 gram is genoeg. Hoe meer je er in gooit hoe dikker de zalf word.
image_344695.jpg
Knip afval kleine toppen Grof geknipt. (Ook kan je gekristalliseerd blad gebruiken)
image_344692.jpg
Aroma olie. Ik gebruik eigenlijk altijd menthol of eucalyptus
Een theezeefje
Trechter
Maatbeker
Koffiefilterhouder
En als laatst
image_344717.jpg
Potjes om de zalf in te doen. Wij gebruiken deze kleine kruiden potjes van de Action. Maar je kan hier van alles voor gebruiken. Ga naar je lokale chinees en vraag daar wat cupjes met deksel. Wees creatief.
Oke nu we alles hebben gaan we beginnen.
Stap 1 Dit is meteen 1 van de belangrijkste stappen van het hele proces
We gaan de wortel goed schoon maken. Ik kweek op cocobricks en gebruik geen plug of rockwool.
Gebruik je wel rockwool dan zit er net wat meer werk in maar mag geen probleem maken.
Eerst spoel in de wortel grondig in een specikuip (emmer)
image_344700.jpg
Hier na neem ik de 4 wortels mee naar binnen en maak ze verder schoon onder de kraan met behulp van een tandenborstel. dit doe ik door stukken af te knippen en ze dan goed schoon te maken.
hier het resultaat. Dit kost tijd maar het is belangrijk. je wil geen vuil in olie dat best warm word.
image_344699.jpg
Stap 2
Schep de coco's olie in de slowcooker en zetten de slowcooker op warm.
image_344697.jpg
We laten de coco's olie vloeibaar worden in de slowcooker.
image_344698.jpg
Stap 3
Voeg de wortel die goed droog is toe aan de gesmolten cocosolie.
image_344701.jpgimage_344702.jpg
Begin je hier s'morgens aan kan je in de avond alles afmaken. Anders gaan we naar dag 3 dit heeft mijn voorkeur omdat alles dan nog 1 nacht goed kan rusten en dus ook trekken.
Stap 4
Nu pakken we zo veel mogelijk wortels en topjes uit de olie vandaan. Ik doe dit met een vergiet
. image_344704.jpg
Zo als jullie zien blijft er nog veel troep achter en dit willen we niet.
Stap 5
Nu gaan we de boel goed filteren met de koffiefilterhouder en een koffiefilter. Hou er rekening mee dat je bijna anderhalve liter olie hebt.
image_344703.jpg
Gooi de olie gedoseerd in het filter en laat dit op eigen kracht door het filter lopen.
image_344705.jpg
image_344709.jpg
En als we alles goed hebben gedaan komt er een mooi en heldere olie uit zo als de foto hier onder.
image_344710.jpg
image_344712.jpg
En dit blijft over in het filter
Stap 6
Nu gooien we alles weer in de slowcooker die we hebben schoongemaakt en zetten deze op hoog. Nu alles is gefilterd zit er niets meer in alleen de olie dit kunnen we goed warm maken.
Stap 7
Als je je bijenwas net als mij bij een imker weg hebt is dit super zuivere was.Dit gaan we wegen 250 a 300 gram ik zou gaan voor de 300 maar dat is iets persoonlijks.
De was die ik had was nog over van de vorige keren en zijn meerdere kleuren door elkaar heen en al eens gesmolten om het makkelijker op te slaan.
Dit heb ik in blokjes gesneden omdat alles dan makkelijker oplost.
image_344714.jpg
Gooi dit bij de cocosolie en laat dit goed smelten
image_344716.jpg
Stap 8
Als dit alles is gesmolten kiezen we een geurtje die we lekker vinden
20191013_133607.jpg
En voegen hier een half flesje van toe. en roeren dit goed door
Stap 9
Draai nu alle doppen van de potjes af en zet deze klaar. Nu nemen we de trechter met het theezeefje er op en de maatbeker en gaan de potjes vullen.
image_344718.jpg
Stap 10
Het resultaat
image_344720.jpg
Ik hoop dat het zo duidelijk is voor een ieder en dat jullie nu jullie hennepzalf kunnen maken.
Ik weet niet of dit hier goed staat anders moet een moderator het maar even in het goede kopje gooien hiervoor dan ook mijn excuses.
Comment