Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.

Wie een nieuwe topic opent omdat hij/zij een bladprobleem heeft, wordt vriendelijk gevraagd om enkele foto's erbij te posten, en een woordje uitleg met de beschrijving van je probleem.
Zo kunnen leden vlugger en een correctere diagnose stellen!

Ook kan je via de zoek functie al eens zoeken naar gelijkaardige bladproblemen, die hier al op het forum zijn gepost.

Enkele belangrijke informatie:

Board: Bladproblemen:
Montys-Blad-Probleem-Oplosser
Fotos plaatsen bij Bladproblemen

Board: Ziekten:
Lijst van ziekten
Schimmelziekten bij cannabis
Meeldauw

Board: Beestjes:
Lijst van ongedierte
Welk insect zit op mijn wietplant
Bekijk meer
Bekijk minder

LED: Green Gelato Auto - Groeistop na eerste 4 leaves?

Collapse
This topic has been answered.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

LED: Green Gelato Auto - Groeistop na eerste 4 leaves?

Korting op 420shop
    HI allen,
    Ik heb een wat bizar fenomeen waar ik op internet niet meteen iets van kan terugvinden.

Probleemomschrijving
    Na de ontkieming is alles goed verlopen.
    De plant maakte per paar de eerste bladeren aan die er ook gezond uitzien maar
    na de eerste 4 bladeren groeit er niets meer "van het midden uit".
    Normaal gezien zie je zo in het midden de volgende scheuten al wat klaarzitten die dan de volgende set bladeren wordt.
    Maar nu zie je in het midden niets meer klaarzitten.
    De bladeren op zich groeien nog wel maar in de hoogte is de plant al bijna 7 dagen niet meer gegroeid.

probleemGreenGelato.png

Ik heb deze soort al enkele keren gekweekt en alles verloopt wat op dezelfde manier als de vorige planten
    dus ik snap niet goed waar het mis aan het gaan is.
    Ik denk niet dat het aan lamp, aarde,... ligt maar ik geef bij deze toch maar wat extra info:
    Zaad RQS Green Gelato Autoflower
    Leeftijd 21 dagen (einde week 3)
    Verlichting Mars Hydro TS600 op 16/8
    Afstand verlichting 60 cm
    max/min temperatuur 27°C max / 20°C min
    max/min vochtigheid 61% / 41%
    Grond Plagron Seedling (doorgespoeld)
    Hoogte plant 6 cm
    ventilator aan
    Koolstoffilter aan / max 27°C
    Hieronder ook enkele foto's om het verloop te kunnen zien van de afgelopen week:

Dag 16
    ---------
    dag 16 (Medium).jpg

Dag 18
    ----------
    dag 18 (Medium).jpg

Dag 21 (vandaag)
    -------------------------
    dag 21 (Medium).jpg
    Attached Files
  • Answer selected by Echelon at 10 January 2022, 21:24.

Dit is inderdaad raar, nu zie je wel al dat ze okselscheuten heeft gekregen en die zijn gaan groeien, wat bevestigd dat er niet echt meer iets ga groeien in die top, jammer dat dit wel gebeurt bij een AF, aangezien dit wel wat vertraging oplevert, zoals je zelf ondervonden hebt.
    Ik zou niet echt spreken van een groeistop, omdat alle energie van de plant gaat naar die 2 okselscheuten die je ziet, omdat er nog niet veel bladgroen is, gaat het allemaal wat trager jammer genoeg, maar zodra de scheuten erboven uit steken zal het veel sneller gaan.
    Wat er exact gebeurt is blijft een goede vraag, je hebt er toevallig niet aangezeten, of een insect gezien in je tent, misschien is het gewoon een foutje van de natuur, of een soort genetische afwijking die zelden voorkomt. Jammer genoeg zijn we niet helderziende.
    Last edited by Conqueringlion; 10 January 2022, 15:19. Reden: nog wat extra uitleg

Comment

Dit is inderdaad raar, nu zie je wel al dat ze okselscheuten heeft gekregen en die zijn gaan groeien, wat bevestigd dat er niet echt meer iets ga groeien in die top, jammer dat dit wel gebeurt bij een AF, aangezien dit wel wat vertraging oplevert, zoals je zelf ondervonden hebt.
      Ik zou niet echt spreken van een groeistop, omdat alle energie van de plant gaat naar die 2 okselscheuten die je ziet, omdat er nog niet veel bladgroen is, gaat het allemaal wat trager jammer genoeg, maar zodra de scheuten erboven uit steken zal het veel sneller gaan.
      Wat er exact gebeurt is blijft een goede vraag, je hebt er toevallig niet aangezeten, of een insect gezien in je tent, misschien is het gewoon een foutje van de natuur, of een soort genetische afwijking die zelden voorkomt. Jammer genoeg zijn we niet helderziende.
      Last edited by Conqueringlion; 10 January 2022, 15:19. Reden: nog wat extra uitleg
      Geduld is een schone deugd.
      Kweekverslag: Eerste binnenkweek 80x80 RQS Purple Queen / Critical

Comment

Hmm, genetisch foutje waarschijnlijk.
        Als je auto na 21 dagen nog steeds zo klein is zou ik persoonlijk liever opnieuw beginnen. (Maar dan wel gewoon met fems want beter.)
        Deze dame gaat zeer waarschijnlijk de 30 gram niet halen.

Moet wel zeggen dat ze tussen dag 18 tot 21 aardig hard is gegaan.
        Wie weet
        Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
        Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

Comment

wel zuur... na een lange zoektocht was dit echt mijn favoriet.
          Mijn vorige kweken waren op 8 weken mooi rond soms zonder er zelfs bijna naar te moeten omkijken.
          Vond het altijd bijzonder sterke genetica... tot dit

Er is wel iets raar gebeurd tijdens het ontkiemen.
          Ik was het al vergeten maar ik lees het net in mijn eigen dagboek.
          Tijdens het ontkiemen kwam er na 3 dagen niets boven...
          Ik had nmlk de fan al aanstaan en die zorgde dat het water dat gegeven werd bijna onmiddelijk verdampte.
          Fan uitgezet en meer water gegeven en na 1 dag leek het dan toch goed te komen.
          Misschien is het daar toch misgelopen... bijzonder jammer.
          3 weken weg... en met de afgelopen feestdagen natuurlijk van mijn vorige oogst royaal weggeschonken
          dus ik dacht nog net toe te komen tot deze oogst er was. Niet dus

Comment

Daar zal wel een foutje in de genen zitten.. Het zijn ook alleen maar eenvingerige bladeren Denk dat wat Nederhigh ook al zegt, opnieuw beginnen, wel het beste is..

Snap dat je er flink van baalt, dit is nooit leuk Maar moet eerlijk bekennen dat zo'n afwijking wel interessant is om te zien, dus wat dat betreft bedankt voor het delen.

Bij de nieuwe groeischeuten zitten wel meer vingers? Kan het net niet goed zien..
            - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
            - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kroket View Post
              Bij de nieuwe groeischeuten zitten wel meer vingers? Kan het net niet goed zien..
              Jawel. Dat zijn de eerste 3-vingerige bladeren en in het midden daarvan zitten volgens mij de eerste 5-vingerige bladeren al klaar.
              Ik twijfel om misschien die 4 bladeren er af te halen zodat die nieuwe groeischeuten er onder meer licht krijgen en hopelijk er nog iets van maken?

1641842566147.jpgInes1.jpgInes3.jpg

Net eens de foto's er bijgehaald van de vorige kweek en daar zie je toch duidelijk een verschil.
              Die zag er na exact evenveel dagen als volgt uit:

1620047471853.jpg
              Last edited by Echelon; 10 January 2022, 20:52.

Comment

• Nederhigh
                Nederhigh commented
                Editing a comment
                Niet eraf halen, beter bij elkaar binden of iets tot de scheuten erboven zijn.

Je kan haar natuurlijk laten staan om te kijken of en wat het wordt. Maar dat zou ik eerlijk gezegd alleen doen als je de ruimte hebt daarnaast nog een plant te zetten. Althans uit je verhaal denk ik op te halen dat je enkel deze plant hebt staan en de voorraad beperkt is. Dan zou ik toch kiezen voor een plant die wat meer vertrouwen geeft
              - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
              - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kroket View Post
                Je kan haar natuurlijk laten staan om te kijken of en wat het wordt.
                Ik zeg altijd maar zoo (want dierentuin is te lang)
                Waar een wil is, is een plant.

Mocht het niet lukken dan hebben we alvast een rouwprent klaar:

2022-01-10 21_15_50-Kaartje2go.png

Comment

Lijkt mij te weinig water. Die airpots hebben meer water nodig als andere. Maar dat is maar een gedachte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kelderkastje View Post
                    Lijkt mij te weinig water. Die airpots hebben meer water nodig als andere. Maar dat is maar een gedachte.
                    Bij airpots reiken de worteltjes van een kiem nog niet ver genoeg om het gekende waterprobleem tegen te komen.
                    Wat wel een probleem was, was de ventilator.
                    Uit gewoon had ik die al aangezet bij het ontkiemen en ik merkte dat het oppervlakkige water dat ik aan het stammetje had gegoten heel snel verdampte.
                    Aanvankelijk dacht ik dat het wegtrok dieper in de plagron grond maar de vochtigheid vertelde me dat het verdampt was :s
                    Je voelde ook dat de bovenste laag grond wat schraal werd door de continue luchtverplaatsing.

Comment

• kelderkastje
                      kelderkastje commented
                      Editing a comment
                      Die wortels zijn in een paar dagen overal al in je pot. Maar als die te droog is niet. En danblijft je plantje mini.

Ook al ruzie gehad met die potten en ze aan een maat cadeau gedaan die er beter mee overweg kan.

Hmm ik geef die kiemen 300 ml water aan het frêle stammetje. Zou dat te weinig zijn? Ik kan me bijna niet inbeelden dat die wortels in deze fase al overal zitten? Ik wacht het nog even af maar mocht ik ze uit de airpot halen kijk ik zeker eens naar de wortel.

Comment

Deze plant is prima te redden!
                      Ik heb dit zelf een keer meegemaakt en volgens mij 2x gezien op het forum.

Een plant heeft bovenin zijn top een bult met delende cellen die het meristeem heet. Die cellen groeien, delen, vermenigvuldigen en worden gekliefd en gesneden door een enzym waardoor er twee bladeren ontstaan, en de klomp in het midden beschermen. En als dat enzym niet goed werkt op een bepaald moment, dan stopt die snede. Je krijgt dan twee bladeren, maar de rest blijft ingekapseld zitten in de steel die er bovenuit groeit. Die steel is eigenlijk niet de stam, maar twee ongesneden bladstelen die aan elkaar zijn blijven plakken.
                      Na verloop van tijd zul je een node ontdekken, iets daarboven zit een verdikking. Daar zit die klomp delende cellen nog steeds. Maar omdat die geen licht krijgt, en geen lucht, zal die weinig groeien.

Als je een scherp mes hebt, kun je die bladstelen alsnog handmatig vormen om het meristeem vrij te krijgen. Ik heb dat ooit gedaan, en vastgelegd.

mutatie1.jpg
                      mutatie2.jpg
                      Hier zie je duidelijk de verkleuring, waar de bladsteel begint en waar de stam eindigt. Desnoods zet je er met een stift een streep boven, houdt 3mm aan.
                      De kunst is om recht naar beneden te snijden en op tijd te stoppen. Het laatste beetje zul je moeten priegelen en pulken. Bijvoorbeeld door de bladeren uit elkaar te trekken en voorzichtig die snede dieper te krijgen op die manier, zonder mes.
                      Als het je lukt om beide bladeren te behouden, dan ben je een koning. Mij is dat nooit gelukt.

mutatie3.jpg
                      Maar waarempel! Na het snijden heb ik het meristeem vrij weten te krijgen, waarna de plant normaal door groeide. Het ziet er niet fraai uit en het heeft een flinke vertraging opgeleverd. Maar.. Het heeft gewerkt!
                      mutatie5.jpg
                      Toch nog een prima top geworden.

Dit was overigens ook een AF.
                      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

• Conqueringlion
                        Conqueringlion commented
                        Editing a comment
                        Zeer interresant!

• kroket
                        kroket commented
                        Editing a comment
                        Best wel heel erg gaaf om te zien

Als je deze techniek zelf gaat proberen, dan kan ik je twee dingen adviseren: leg het vast voor ons allemaal om er van te leren.
                      En geef wat stekpoeder mee aan je watering. Stekpoeder bevat indool-3-boterigzuur, dat is een auxine die zorgt voor celstrekking. Hoe sneller dat steeltje er bovenuit piept, hoe beter die door kan zetten. Normaliter willen we strek vermijden, maar in ditsoort gevallen is een klein beetje stimulatie (voor een enkele keer) geen enkel probleem en kan het juist in je voordeel werken.
                      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.

Comment

Het gebrek aan dit knip-enzym is trouwens ook de reden waarom Duck's foot wiet bestaat, in dat geval heeft een mutatie er voor gezorgd dat de vingers van het blad niet volledig geknipt worden tijdens de vorming, waardoor het blad de vorm van een eendenpoot krijgt. In dat geval is het genetisch vastgelegd. In de meeste gevallen is het echter een tijdelijk dingetje van een enkele bladset, toevallig vaak in de overgang naar volwassen blad.

In Duck's foot cultivars zien we deze problemen door de genetische basis veel vaker.

Comment

Echelon ik ben wel benieuwd wat je gedaan hebt! Kun je ons een update geven?

Comment

Bezig...
                          X