Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
HJM, hoe kruis jij dan verschillende soorten? is daar informatie over, wil ik ook proberen namelijke met Ruderalis Indica en Royal Dwarf en wellicht nog een strain
Voor veredelaars zijn F2 soorten (ev)dan weer veel interessanter, omdat daar de recessieve kenmerken meer zichbaar worden.
Als een veredelaar zich aan de regels van het spel houdt, zijn de twee ouderplanten van de F1 kruising homozygoot voor de eigenschap waarop je selecteert:.
Als je selecteert op een Paarse kleur, heeft ouderplant 1 twee dominante allelen voor de kleur paars (PP), en de andere ouderplant daar 2 recessieve allelen tegenover staan (pp).
Beide ouders geven een allel door aan hun nageslacht. De eigenschap van het dominante allel wordt zichtbaar in het nageslacht. Als je de 2 (stabiele) ouders kruist (F1) wordt al het nageslacht heterozygoot: Het krijgt een dominant allel van de ene ouder, en een recessief allel van de andere ouder (PP)*(pp) = Pp &pP. Al het nageslacht zal dus (kort door de bocht, want afhankelijk van de sterkte van de genen) dit kenmerk van de ouder met dominante allelen vertonen. Aangezien al het nageslacht een dominant allel krijgt, lijkt het f1 nageslacht op dit kenmerk het meest op de dominante ouder.
Als je nu een groep van deze F1 planten met elkaar kruist, ziet de genetische verdeling er iets anders uit: 50% wordt heterozygoot (Pp &pP), 25 % homozygoot voor het dominante allel (PP), en 25% homozygoot voor het recessieve allel (pp). 75% van het nageslacht (F2 generatie) zal dus voornamelijk de eigenschap van het dominante allel vertonen, terwijl 25% ineens afwijkt en de recessieve eigenschap op dat vlak toont (kan niet anders, want het dominante allel ontbreekt).
Als de recessieve tegenhanger van allel P nou toevallig superkracht XXX is (p), en je wil juist een plant kweken met superkracht XXX, in plaats van zo'n lamme Paarse van het dominante allel, dan ga je die eigenschap dus pas bij de F2 generatie terugvinden, en moet je ervoor zorgen dat je alleen met de recessieve homozygote planten verder kweekt. Fuck dominant, in dat geval
Gelukkig barst het internet van de uitleg van de wetten van Mendel op ieder niveau, en vaak met plaatjes die het geheel veel duidelijker maken dan de bijbehorende tekst, dus je zoekmachine is je grote vriend als je dit beter wil begrijpen (ik teken nog onduidelijker dan dat ik schrijf, dus dat zal ik julloe besparen ,-)
Als je selecteert op een Paarse kleur, heeft ouderplant 1 twee dominante allelen voor de kleur paars (PP), en de andere ouderplant daar 2 recessieve allelen tegenover staan (pp)
Dat gebeurt natuurlijk alleen als beide ouders verschillende allelen hebben.
Ik heb paars in zowel dominante vorm als recessieve vorm, evenals vroegbloei. Zonder F1 EN F2 generatie kom je daar niet achter.
Als veredelaar heb ik die F1's net zo hoog in het vaandel als de F2 of F3, of zelfs F4 of later. Omdat het afhankelijk is waar ik op aan het selecteren ben.
Als ik met een dominant paarse F1 ga kruisen met een dominant paarse F1, dan kan er best eens 25% groen uit komen in de F2.
Mendelliaanse genetica is vaak goed toepasbaar in planten, echter, CNV's (in het geval van dominant paars bijvoorbeeld, of vroege bloei) en epigenetische zaken kunnen ook zeer zeker een rol spelen en soms zelfs dominantie en recessiviteit verhullen. Niet elke eigenschap bevindt zich op een enkel chromosoom, en dat bemoeilijkt de zaak soms nogal.
Ik heb gemerkt dat Mendelliaanse methodieken vaak erg goed toepasbaar zijn in cannabis, maar niet per see in elk geval. Ik denk dat ik na zo'n 20 jaar ongeveer net zo veel gevallen heb gezien waar Mendel squares niet toepasbaar waren, als gevallen waar dat wel het geval is.
Na zoveel jaren veredelen heb ik voorgenomen om eerst te toetsen of ik met recessieve of dominante genen te maken heb, en dat betekent vrijwel altijd dat ik moet beginnen met een F1 te maken.
Comment