Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Luchtvochtigheid?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Luchtvochtigheid?

    Korting op 420shop
    Hoi iedereen,

    Ben met mijn eerste kweek ooit bezig, 3 autoflowers in een klein tentje. Wellicht iets te ijverig maar het is een experiment. Heb een 60x60 tent (DS60 Secret Jardin), 150W HPS, afzuiger van 175M3/H met een koolstof filter van Can Lite (150PL) en een klein ventilatortje die op de plantjes blaast. De plantjes groeien lekker en ik begin de eerste tekenen van bloei te zien. Dit doe ik momenteel in de schuur met een 18/6 schema waarbij ik overdag de lampje uit heb en ‘s avonds aan.

    Nu ze gaan bloeien zit ik toch wel met de luchtvochtigheid die erg schommelt (55-70%) in het schuurtje, nu heb ik een soort extra kamertje beneden in het huis waar ze kunnen staan, maar ik ben bang voor stank overlast.

    Is het zo met een koolstof filter dat je niks meer ruikt? Ik kan zelfs de afvoerbuis door een luikje boven de deur naar buiten werken! Of heeft iemand tips om de LV in de schuur te verlagen?

    Ik hoor graag jullie mening / advies.
    Bij voorbaat dank!

    #2
    Edit:
    Momenteel gooi ik vaak overdag de deuren open van de schuur voor extra frisse lucht. Ik kan ook even kijken wat de luchtvochtigheid doet met deuren dicht. Wil gewoon geen top rot oid. Heb wel altijd de afzuiger en de ventilator aan.

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      De afzuiger zou ik toch naar 350 doen.

      En buiten vochtig, dan binnen ook, ga je eigenlijk alleen verhelpen met een kacheltje.

    • CartoonGuy22
      CartoonGuy22 commented
      Editing a comment
      Als in 350M3/H? Wil eigenlijk liever roeien met de riemen die ik heb, rekensom van (0.6x0.6x1.6)x5x60 kom ik toch op die 175 uit dus lijkt me dat dat genoeg is toch?

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Met filter heb je zeker 350 nodig kijk eerst maar of je naar binnen gaat.

    #3
    Als het te vochtig is werkt de koolstoffilter niet. De vochtigheid zal wss omhoog gaan als de lamp uit is omdat de temperatuur daalt.

    In bloei en zeker als je rot hebt is een lage luchtvochtigheid gewenst. Met een hoge RV maakt meer kans op toprot. Als ik toprot merk zet ik de lychtobtvochtiger aan. Luchtafvoeren naar buiten als dat kan.

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Met hps heeft ie minder kans op toprot.

    #4
    En het word ook steeds vochtiger buiten en dus in je schuur ook naarmate de winter nadert.

    Inderdaad de bedoeling van je filter is dat er geen geur meer uit komt. Anders zou niemand ze gebruiken natuurlijk.

    Ik zou het in de woning in dat beneden kamertje neerzetten, uitblaas gewoon in dezelfde ruimte we praten niet over 1200m3 wat er afgezogen word.

    Ben je van al je problemen af. En mocht er wat geur ontsnappen heb ik dat liever binnenshuis dan buiten achter in de tuin en in de steeg. Maar het overgrote deel gaat wel gefilterd worden.
    ronde 3 - ronde 2 - ronde 1 < start

    Comment


      #5
      Ga het denk ik gewoon even binnenproberen dan met een vers filtertje (deze was tweedehands bij de set inbegrepen). Nieuw 30 euro…moeite wel waard. Andere tips om eventuele geuren te maskeren in de kamer zelf?

      Comment


      • NewNoobie
        NewNoobie commented
        Editing a comment
        Vochtigheid laag houden en koolstoffilter gebruiken en als het terug begint te ruiken opnieuw aanvullen met actief kool

      #6
      IMG_1264.jpg dit zijn ze momenteel:
      IMG_1266.jpg
      Attached Files

      Comment


      • Heyz
        Heyz commented
        Editing a comment
        Als je toch een nieuw filtertje gaat bestellen neem dan een maatje groter. Is wel erg nauw 150 filter op een 175 afzuiger. Het zal vast werken maar beter zeker voor onzekere. Prima klima eco is ongeveer hetzelfde en 160m3/uur maar je kan ook een grotere nemen. De ecos en lites zijn ook wat lichter in tegenstelling tot andere filters en zul je sneller moeten vervangen omdat ze eerder verzadigd raken.

        Verder erg leuk setje dat je hebt. Hps zie je ook steeds minder maar vroeger deden ze niet anders, voor de winter ook perfect heb je gelijk wat warmte extra.

      • Ketelhuis
        Ketelhuis commented
        Editing a comment
        Eco kun je wel navullen wanneer die op is.

      #7
      De oplossing: een kleine lucht ontvochtiger in de tent geplaatst.
      IMG_1284.jpg
      Attached Files

      Comment


        #8
        Mijn advies is verplaatsen naar "een soort extra kamertje beneden in het huis waar ze kunnen staan, maar ik ben bang voor stank overlast".
        Met jou filterset en tent combi ruik je als het goed is NIKS.
        Bij twijfel een nieuwe filter, maar ik deed met een kleine prima klima minstens 3 rondes, das zowat een jaar

        in die ruimte stoken zoals je ook in je huiskamer stookt, en je lv is dan stukken lager. Er moet wel frisse lucht in de kamer kunnen, ik 'regel' die met de deur open of dicht. Of een warme lamp nemen bijv

        Je moet voor jouw ruimte (welke dan ook) uit gaan zoeken hoe je de lv en temp kunt gaan regelen. Dat is voor iedereen anders al zijn de hoofdregels hetzelfde. De ruimte, aantal planten, afzuiging, filter, grootte tent, soort lamp, welke plant, enz enz enz.... allemaal van invloed op temp en lv en bij iedereen weer anders

        Lv wordt eigenlijk pas een dingetje na bloeiweek 5 ongeveer, als je pas echt dikke knuppels krijgt. Maar 55% is een goede max voor de hele bloei, geen risico's

        Dus



        Succes!

        "Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
        "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
        "Ajeto" - Buurman en Buurman

        Comment


        • CartoonGuy22
          CartoonGuy22 commented
          Editing a comment
          Thanks! Binnen wordt niet gewaardeerd door partner lief dus heb ik alleen de schuur. Ik hou het op de luchtintvochtiger, daarmee krijg ik tijdens lamp uren een LV van 40% en tijdens donkere uren (overdag) een LV van rond de 60%. 

          Mijn schema is momenteel 18/6 dus ik hoop dat dit goed gaat. Verder staat de ontvochtiger altijd aan, net zoals de ventilator en afzuiger! Om de luchtvochtigheid verder te doen zakken hem ik de afzuiger los gehaald van het filter (stank overlast maakt hier niks uit in de schuur) waardoor hij veel meer lucht kan afvoeren. Ik had kort een experiment gedaan met de afzuiger uit tijdens donkere uren maar dat bleek niet effectief…
          Last edited by CartoonGuy22; 23 September 2023, 22:13.
      Bezig...
      X