Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Ik ga ff verder met een stukje theorie om een beginnend kweker beter te kunnen informeren over de mogelijkheden tijdens de groei.
● Groeivormen:
Reeds kort na het overpotten moet de grower opnieuw gaan nadenken over het oorspronkelijke doel die hij/zij voor ogen had en hoe dit in de praktijk uit te voeren. Omdat het in de aard van de mens ligt de natuur proberen te contoleren en naar zn hand zetten voeren sommige growers in de groei enkele esthetische kunstingrepen uit op de plantjes, telkens met het oogmerk finale opbrengsten te verhogen. Of dit zo is wordt hier in het midden gelaten omdat een grower nooit mag vergeten in eerste instantie de basiskwaliteiten van een strain te respecteren. Een plant die wordt gekweekt voor zn hoofdtoppen zal het niet goed doen in een scrog bvb (zie verder).
Voldoende sluitende stellingen over beloofde topopbrengsten moeten nog bewezen worden in de toekomst door vergelijkende tests in gelijke omstandigheden. Hou hier dus steeds rekening mee indien je beslist in te grijpen want terugkeren is vaak onmogelijk. Het is uiteraard tevens mogelijk om je kiempje te verpotten en gewoon te laten gaan. Hou in dit geval vooral rekening met het feit dat de plantjes serieus de hoogte in kunnen gaan, zeker in het geval van een sativa of overwegend sativa hybdride. Ook dien je hier enige aandacht te besteden bij de keuze van een soort: kies bij voorkeur een lage soort waarvan de onderste vertakkingen mooi mee naar boven groeien. Op deze manier vermijd je fluffy topjes onderaan met veel blad waar weinig aan te roken valt en niet optimaal afrijpen (wegens te weinig licht). Een groot voordeel aan deze methode is zonder twijfel de snelheid, het lage niveau van stress en indien goed uitgevoerd, de eenvoud.
Hierna ga ik verder met een kleine opsomming van de mogelijk uit te voeren kunstingrepen tijdens de groeicyclus van canna
SOG ‘Sea of green’. Door op een bepaalde manier in te grijpen in de groeicyclus van een plant probeert de grower ervoor te zorgen dat alle toppen ongeveer op gelijke hoogte komen waar door deze allemaal optimaal van het licht kunnen profiteren. Het ingrijpen kan gebeuren door toppen (zie verder), gebruik van aangepaste verlichting of gewoon voor iemand die een strain volledig onder de knie heeft. Deze methode wordt het vaakst toegepast door mensen die de mogelijkheid hebben om stekjes (zie verder) te nemen. Ervaren growers opteren er soms voor, afhankelijk van de soort, om enkel de hoofdbud te behouden.
dag 65 allemaal samen (2).JPGdag 65 Psycho D (23).JPGdag 65 Psycho D (22).JPG (8,5 weken oude psicodelicia stekken, niet getopt en die na overschakeling van alle vertakkingen ontdaan en gedieft werden tot 2 internodes onder de groeiende top. Jammer genoeg verloor ik op termijn door een pH probleem in combi met een lichtgebrek de grote bladeren onderaan )
SCROG ‘Screen of green’. Hier heeft men hetzelfde voor ogen maar heiligt het doel de middelen. De plantjes worden op een scherm (screen) vastgebonden, meestal kippengaas of een andere vorm van ‘scrog-net’. Enig beraad is nodig bij aanvang over hoe de scrog aan te pakken om in de toekomst niet in de problemen te raken maar menig grower heeft reeds bewezen dat grotere opbrengsten via deze methode mogelijk binnen handbereik liggen. Hou bij een scrog steeds rekening met de groeikracht van een plant en zorg voor een net dat stevig verankerd is. Indien je dit verwaarloost kun je op termijn niet meer ingrijpen en groeit je plant onvermijdelijk tegen je lamp aan. Voorzie ook een degelijke ventilatie onder het net! Voor deze methode wordt vooral geopteerd voor mensen die kiezen om micro te growen onder TL of SL. Omdat beide lichtbronnen een sterk in afstand gelimiteerd groeibaar licht uitzenden vinden deze mensen het nodig dat de toppen zoveel mogelijk op gelijke hoogte komen om een gelijke lichtdruk te kunnen voorzien voor elke afzonderlijke bud.
OPM: zorg er altijd voor dat wanneer je een plant vastbindt je genoeg speling laat. De stam gaat nog zwellen op termijn en wanneer alles te strak werd vastgebonden wordt de sapstroom verhinderd. De bastvaten (zie klieven en schrapen post), verantwoordelijk voor transport van het blad naar de top, worden afgesneden met negatieve gevolgen op termijn.
LST ‘Low stress training’. Elke vorm van manipuleren van de stam van een plantje zonder deze te knakken kan geklasseerd worden onder deze noemer (ook scrog dus eigenlijk). Door het doorgedreven micro-growen zochten growers een andere manier om nog hun plantjes nog lager te kunnen houden. Op deze manier probeert men de plant als het ware horizontaal te laten groeien over het oppervlakte van de pot, eventueel zelf zonder ze te toppen. Zo krijgt men een volwaardige plant die maximale lichtdruk krijgt en mogelijk heel laag blijft. In dit lijstje is dit de meest recente groeitechniek maar begint op jointjedraaien.nl steeds meer en meer de kop op te steken. Sluitende tests moeten nog worden uitgevoerd maar opbrengststijgingen tot 20% werden reeds opgemeten met een constantere oogsttijd. Het grote nadeel van deze methode is de arbeidsintensiteit en de constante zorg en aandacht.
HST/supercropping/knakken ‘High stress training’. De meest gevreesde techniek voor een echte plantenliefhebber. Ze past niet echt in het rijtje omdat ze eigenlijk meestal in de bloei wordt toegepast, maar ook tijdens de groei kan knakken gebruikt worden om een plant te dwingen horizontaal te gaan ipv in de hoogte. Vaak doen mensen deze techniek af als een laatste redmiddel wanneer de plantjes ongecontroleerd de hoogte inschieten en dreigen tegen de lamp aan te groeien, maar reeds vele jaren wordt supercroppen op grote schaal in andere werelddelen toegepast om een vastere, compactere top te krijgen die na het drogen zwaarder weegt. Men gaat de plant als het ware bewust licht kwetsen zodat deze in versneld tempo heel wat energie naar de top stuurt, wat na een kleine stilstand een mooier eindresultaat zou geven door verhoogde sapstromen. Dit proces is heel wat minder arbeidsintensief maar uiteraard veel risicovoller (vb afbreken van een reeds goed gevormde hoofdtop).
44 bloei - 24.03 - SLH.JPG (bemerk onderaan het vastgeknoopte touw de houtachtige verharding van de geknakte Arjan’s strawberry haze top)
"De sativa phenotypes van deze hybride groeiden sterk de hoogte in en in mn kleine groeihokje kwam ik al snel in de problemen. Ik had reeds ervaring met deze strain en wist dat deze pheno’s vaak niet willen toegroeien, harder worden en de neiging vertonen om te blijven groeien. Door het knakken halfwege de bloei kreeg ik een compacte top, de dikste en mooiste uit het hok. Bij deze soort dus zeker voordelig en uit ervaring bij andere haze en uitschietende budsoorten vaak ook..."
Binnen het rijtje van ingrepen in de groei horen eigenlijk ook nog toppen of fimmen. Omdat deze beslissing pas later dient genomen te worden en men zoals reeds gezegd steeds rekening dient te houden met de basiseigenschappen van een strain, weid ik er graag iets verder over uit in een volgende post.
Grtz $iR
Last edited by SirSmokeAllot; 12 August 2010, 00:54.
Thnx voor je reply mate, zat nog wat op jou te wachten om goed van start te gaan In volgende posts ga ik verder met enkele belangrijke stappen in het beslissingsproces van een beginnend grower en probeer deze, zoveel mogelijk, uit te werken adhv foto’s nog steeds van de cheeseamnesia’s. In feite passen ze nog in de lijn de lijn van groeibewerkingen, maar omdat ze toch danig belangrijk zijn en later in de tijd plaatsvinden, krijgen ze een afzonderlijk hoofdstuk.
06.05.2010: 24e dag groei
● Toppen vs fimmen:
(de duidelijkste foto die ik ooit eens vond)
Bij de theorie over toppen of fimmen gaat men steeds uit van een stelling die een medelid op dit forum mooi kon samenvatten: “snoeien doet groeien”. Het grote voordeel van toppen is het beperken in de hoogte en het breder worden van je plantje met eventueel een betere lichtverdeling voor de toppen indien goed uitgevoerd. Echter moet steeds rekening gehouden worden met de basiskenmerken van je strain zoals bij alle groeibewerkingen. Zoals reeds gezegd is het niet verstandig om een budsoort te gaan toppen (of te scroggen) terwijl andere soorten er zich uitstekend voor lenen en het een beetje verwachten.
Deze terminologie geldt voor alle stengelplanten (waaronder veel kruiden). Een internode (2) is de steel of stam die zich bevindt tussen (inter) 2 nodes. Deze dienen als transportbanen voor voedingsstoffen die rechtstreeks naar de top leiden. Een node (1) is de plek waar nieuwe zijscheuten (3) gevormd kunnen worden en waar de grote okselbladeren met de bladsteel vasthangen. Het zichtbare groeicentrum van een plant dus.
Omdat nu, voor dit verslag, duidelijk werd gedefinieerd wat een internode is en de levensloop van een kiempje reeds werd beschreven, kan nu een duidelijk tijdstip afgebakend worden vanaf de welke toppen aan de orde van de dag is. We starten bij het kiemen met de ronde zaadlobblaadjes die het kleine kiempje voeldoende energie moeten bezorgen om die eerste groeiimpuls te krijgen. Eenmaal zover zijn deze overbodig en treft men de eerste getande blaadjes aan. Dit is de eerste node waar zijscheuten mogelijk zijn. De daarboven gelegen internode wordt de eerste internode genoemd. Nu toppen is nog niet zo verstandig omdat je plantje nog moet aansterken. Boven de eerste internode komt in theorie het drievingerige blad tevoorschijn en begint de plant aan het vormen van een tweede internode. Uit de groeiknop komt een vijfvingerigblad tevoorschijn met daarop de derde internode en opnieuw een groeiknop. Na de derde internode, en dus het eerste zevenvingerige blad, kan in de praktijk veilig worden getopt. Toppen kan eventueel herhaald worden, opnieuw een 3tal internodes verder, maar ga hier niet te ver in. Toppen veroorzaakt altijd stress voor je plantje en dit moet eigenlijk zoveel mogelijk vermeden worden.
Werkwijze toppen
- steriliseer je gereedschap: hou je schaartje en dergelijke gedurende voldoende tijd in een vlam en/of gebruik ontsmettingsalcohol en reinig je spullen grondig. Leg je schaartje na het reinigen indien mogelijk nog een 24uur in een bad met alcohol (eventueel afgewisseld met melk tegen virussen, dettol tegen bacterien en alles wat een beetje bijt zoals azijn of gewoon zoutwater).
- was je handen en rook niet terwijl je bezig bent. Voel je de drang om toch te gaan roken, vergeet dan niet opnieuw je handen te wassen…
- probeer toppen altijd uit te voeren op het eind van de dagcyclus van een plant. Op deze manier hoef je de nachtrust van je plantje niet te storen en lijkt het net alsof het even gaat regenen voor je ze. Een tropische onweersbui heet ik het altijd.
- neem je droge steriele gereedschap en leg dit op je schoongemaakte werktafel. Indien je ook stekjes wil nemen verwijs ik je bij deze stap door naar volgende post.
- haal de te toppen plant bij voorkeur uit je hok en zet ze op een platte ondergrond waar voldoende werkverlichting aanwezig is.
- neem je schaar en knip met vaste hand de bewuste internode door. Zorg ervoor dat je de eventueel reeds opkomende zijscheuten in de oksel niet kwetst. Eenmaal het blad aan grootte wint zal deze door de schade er niet uit zien. Je mag eventueel de internode in het midden doorknippen, het overtollige deel stengel zal op termijn afsterven.
- je zult een druppel sap op de wond zien komen, maar maak je hier geen zorgen over. De plant bloedt een beetje en probeer de wond te dichten door een korstje.
- na een degelijke en verdiende nachtrust is je plantje reeds bezig met het genezingsproces en het gevormde kostje kleurt op termijn zwart. Niets om je zorgen over te maken.
- je plantje zal, afhankelijk van de sterkte van je lampen en het tijdstip van toppen, 12 uur tot een dagje of 4 stilstaan vooraleer je opmerkt dat de zijscheutjes beginnen op te komen.
- gefeliciteerd met je perfect uitgevoerde topping.
“Persoonlijk opteer ik altijd resoluut voor 1 keer toppen. Met de aangepaste hpi verlichting in combinatie met toppen groeien de onderste zijscheuten mooi gelijk mee naar boven met de bovenste en krijg ik een vollere lage plant, waarvan de toppen ongeveer allemaal op gelijke hoogte komen. Ik laat de kiem wel groeien tot 5 internodes zodat ze voldoende aangesterkt is en knip dan terug tot de derde. Op deze manier groeit alles mooier gelijk omhoog en vandaar de term estetische kunstingreep. Op deze manier probeer ik ook wat het stilstaan van de plantjes te beperken. Dmv een doordachte plaatsing onder de lamp kan ik de individuele planten mooi rangschikken en samen onder de lamp tot bloei laten komen. Oncontroleerbare uitschieters worden vroeg in de eerste week van de overschakeling eventueel nog eens bijgetopt.”
In bijlagen nog enkele foto's van de cheeseamnesia's voor het toppen (04.05.2010 22e dag groei) en na het toppen (06.05.2010 24e dag groei).
Op de foto's zie je dat de plantjes lichter beginnen te kleuren. Dit is het signaal dat de voeding in uit de aarde begint op te raken en er moet worden bijgevoed dmv basisgroeivoeding ontwikkeld voor cannabis. De meeste mengsels zijn voorbemest voor een kleine 2 weken (sterker is niet echt aan te raden in de groei) en deze staan al ruim 2 weken in de growmix.
"In mijn geval werd de groeivoeding, plagron terra grow, reeds vroeger opgebouwd omdat ik met zeer arm regenwater werk (niet echt voor een beginner zonder meters). Blijkbaar zat ik er nog net een klein beetje naast en kleurden ze toch lichter. Door het voorzichtig, stapsgewijs opbouwen van de hoeveelheid voeding in combi met een pyth-amin behandeling trokken ze snel terug bij. Hou een wijziging in het voedingsschema minstens 60-72 uur aan om de gevolgen van de verandering te kunnen waarnemen. De groeivoeding werd in mijn geval opgeschoeft tot net geen 50% van de voorgeschreven dosis, maar zoals reeds aangehaald is dit van een aantal factoren afhankelijk. Temperatuur, lichtsterkte, medium, gebruikte water, gebruikte voeding, enz... Voorzichtigheid is dus geboden en overvoeden verboden!!!"
Weer wat bijgeleerd. Danke danke
Sir met zijn leerrijke draadjes ook altijd, ben je misschien onderwijzer van beroep?
Mooie foto's ook!
Keep it up
Grtz
Na een kleine pauze ga ik weer gewoon verder en hoop in korte tijd heel wat te kunnen inhalen. Met de plantjes gaat alles uitstekend en deze zijn al op weg naar het maken van die overheerlijke bloemetjes. Nogmaals bedankt aan amneeshigh (en ook monty uiteraard in de kiemenpost) voor de geleende foto's!!!
● Mogelijke bladproblemen tijdens de groei:
Verbranding: Wordt zelf door de meest onervaren grower onmiddellijk herkend want verbranding staat eigenlijk synoniem voor vergeling. De plek waar het blad verbrand is, is niet meer groen en kleurt geel (chlorose). Later sterft die plek af en kleurt eventueel roodbruin tot soms zwart (necrose). Vaak zijn beiden onherstelbaar. Verbranding heeft 2 mogelijke oorzaken waarvan de meest voor de hand liggende verbranding door de lamp is. Micro-growers die hun lampen kortbij hun plantjes houden en al eens een dagje overslaan kampen nu en dan wel eens met dit probleem. Verder uitweiden is hier overbodig omdat vroeg of laat iedereen dit wel eens meemaakt, maar ik geef graag de raad mee het blad gewoon te laten hangen. De groene delen kunnen nog zeer nuttig zijn voor je plantje Onlosmakelijk verbonden met verbranding door de lamp is verbranding door waterdruppels die achterblijven op het bladoppervlak wanneer de hogedruklampen aanfloepen. Bij tl of sl heb je dat probleem veel minder, maar bij hogedruklampen mag niet gesproeid worden met de lampen aan. Ook dienen de plantjes droog te zijn wanneer de lichten aan gaan. Het oppervlak van de waterdruppels fungeert als een vergrootglas waardoor ronde gele chlorotische vlekken op het blad verschijnen.
verbranding door lamp1.jpg (in het begin van de groei liep dit plantje tegen de lamp maar je ziet dat alles nog goed komt)
Rechtstreeks verbonden aan het hierboven vermelde hangt verbranding door te hoge temperaturen
Overvoeden vs ondervoeden: Jammer genoeg na over- en onderbewateren (zie vroeger) de meest gemaakte beginnersfout. Echter wordt ze door iedereen wel eens gemaakt en kan ook een doorwinterde grower eens volledig de mist in gaan (meestal onder invloed van een lekker vorig oogstje ). Signalen zijn zeer duidelijk aanwezig maar soms niet eenvoudig te interpreteren. Voor men aan de voeding iets gaat verander moet men eigenlijk eerst stilstaan bij het volgende:
- hoe zit het met temperatuursverschillen? Grote verschillen tussen warme dagen en koude nachten (bvb outdoor) geven in regel een vergeling op het blad die veel weg heeft van een tekort.
- ben je in de mogelijkheid om de pH (zie verder) van je medium te meten? Vaak ligt hier het probleem omdat bij bepaalde pH waarden sommige stoffen niet of nauwelijks worden opgenomen. - werd er over- of onderbewaterd? We weten reeds dat bij overbewatering het blad ook heel snel geel durft trekken… - probeer in het geval van opkrullende bladranden de temperatuur, bij voorkeur in de schaduw, dicht bij de toppen te meten.
Eenmaal je bovenstaande puntjes hebt kunnen uitsluiten kan eventueel aan de voeding worden gesleuteld. Omdat op aarde meestal de eerste weken niet mag worden bijgevoed is het logisch dat hier wordt gestart met ondervoeding. Deze gaat meestal in de groei gepaard met een tekort aan stikstof (N), calcium (Ca) en/of magnesium (Mg). In volgend puntje ga ik er net iets dieper op in maar bij de opgenoemde tekorten wordt een algemene vergeling vastgesteld. Met vergeling wordt niet bedoeld dat de plantjes echt geel gaan kleuren, maar merkelijk lichter groen trekken. Reeds in dit verslag werd een foto gepost waarop duidelijk zichtbaar was dat de nieuwere bladeren lichter kleuren. Typisch in de groei is een stikstoftekort waarbij de plant van onder uit vergeelt en het blad van de top van de vinger naar het midden (waar de vingers samenkomen) toe. Ondervoeding oplossen is zeer eenvoudig door het rustig SYSTEMATISCH opbouwen van de basisgroeivoeding. Hou er steeds rekening mee dat een aanpassing in het voedingsschema min 60-72 uur dient aangehouden te worden om nadien te analyseren of er moet verhoogd (of terug verlaagd) worden. Vergeet niet dat na een langdurige periodes van ondervoeding het goed mogelijk is dat de plantjes groeistilstand oplopen.
Voor foto's ivm overvoeden verwijs ik door naar het onderstaande stukje over voeding en voedingstekorten.
Eenmaal ermee geconfronteerd weet een grower wel wat overvoeding inhoudt maar een beginner moet aandachtig zijn en zijn plantjes goed in de gaten houden. Kenmerkend voor overvoeding zijn verbrande vingerpunten en vreemd krullend blad (rare vormen maar ook opkrullen van de randen naar boven). Wanneer het krullen samengaat met vergeling gelijkaardig aan die van overvoeding is een conclusie snel gemaakt... Indien overvoeding geconstateerd wordt moet onmiddellijk gestopt worden met voeden en moet overgeschakeld worden op watergiften met zo arm mogelijk water. Voeg hieraan indien nodig een goeie dosis enzymen en geef deze gedurende minimum de volgende 2 weken met elke waterbeurt mee. Hou de nieuwe groei in de gaten en eenmaal deze opnieuw lichter groen begint te kleuren is het aangewezen de basis groeivoeding opnieuw SYSTEMATISCH op te gaan bouwen. Vaak wordt ook aangeraden te gaan spoelen maar persoonlijk vind ik dit geen goed alternatief. Door het spoelen worden ook nuttige voedingsstoffen uit de pot gespoeld die in een basis groeivoeding voor aarde niet aanwezig zijn, waardoor aanvulling van bvb bepaalde uitgespoelde sporenelementen of calcium niet mogelijk is.
TIP: Om te weten wanneer wordt toegevoegd op de maximale hoeveelheid voeding, uitgedrukt in ec-waarde (zie verder), dient ook naar de vingertopjes gekeken te worden. Indien men op het toppunt zit dan kleuren deze wit, maar gaan nog niet verbranden (geel, verdord en dood). Pas goed op nu dat je niet over de grens gaat!
Voeding en voedingstekorten Omdat op het www voedingstekorten uitvoerig beschreven worden, jammer genoeg vaak op veel verschillende pagina’s probeer ik hieronder een korte samenvatting te maken van wat ik heb geleerd en verzameld. Tijdens het bespreken van de bloei wordt dit aangevuld maar voorlopig sta ik stil bij tekorten die zich vooral tijdens de groei voordoen. Voor we aanvangen moeten opnieuw eerst een theoretisch onderscheid worden gemaakt tussen de verschillende voedingsstoffen wat nadien een diagnose kan vereenvoudigen. Te onthouden:
- primaire voedingsstof: hoofdbouwsteen van planten bestaande uit NPK - secundaire voedingsstoffen: minder belangrijke voedingsstoffen is hier een totaal foute omschrijving omdat alle voedingsstoffen aanwezig moeten zijn om degelijk te kunnen growen. Deze elementen zijn niet direct verantwoordelijk voor hoofdprocessen in de plant en dienen ook in mindere mate te worden toegevoegd. - sporenelementen: de elementen waarvan je plantjes het minst nodig hebben (<0,1% in sommige gevallen), maar zeker niet mogen ontbreken. Vandaar het woord sporen.
- immobiele elementen: kunnen niet terug aan de plant gegeven worden via sapstromen door de stengels. Een logisch gevolg is dus dat eerst de jonge bladeren tekenen zullen vertonen lang voor de oudere dat doen. Voorbeelden zijn: ijzer, sulfer, zink, mangaan, molybdeen, calcium, boor, koper, … - mobiele elementen: deze worden in de eerste plaats naar de jonge bladeren getransporteerd en bijgevolg vertonen de oudere bladeren als eerste symptomen van tekorten. Voorbeelden zijn: NPK en Mg
stikstof zijn diegene die net zorgen voor de groei van de plant. Met de juiste hoeveelheid stikstof zouden je planten gezond groen moeten zien en uitbundig groeien. Stikstof staat ook in voor de energieproductie van de plant en gaat de veroudering van planten tegen + bevordert de bladgroei en vorming van nieuwe bladeren. Stikstof is een bouwstof voor de plant. Tekort: Komt het meest voor maar kan zeer onopvallend zijn. De jonge scheuten zien er gezond uit maar er is spraken van trage groei. De oudere bladeren vertonen meestal de eerste tekenen. Vergeelde punten aan de onderste bladeren wijzen meestal op een gebrek aan stikstof. Dit wordt onherroepelijk gevolgd door chlorose met daarop necrose van de bladranden en uiteindelijk het opdrogen van de bladeren met een goudgele of roestachtige kleur. Andere symptomen kunnen zijn: roodachtige verkleuring van stengels en bladstelen, een schriel uiterlijk van de plant, kleiner blad en vooral langzame groei. Vooral bij het ingaan van de bloei komen growers vaak in de problemen met een stikstoftekort door niet voldoende te anticiperen tijdens het overschakelen van de lichtcyclus. Echter is het in de bloei niet aangeraden stikstof te gaan toevoegen naast de basisvoeding omdat hierdoor de toppen terug gaan uitschieten, eventueel zelf groeien en misschien niet meer toe willen groeien/harder worden. Indien je besluit om toe te voegen, wees dan voorzichtig door kleine dosissen te geven en verhoog desnoods met mate. Volg van nabij op wat er gebeurt met je plant. Wordt de plant in de eerstkomende dagen erg donkergroen, wacht dan best een dagje en schroef daarna de toegevoegde hoeveelheid stikstof terug met zeker de helft en herhaal het proces opnieuw. Bronnen van Stikstof: bloedmeel (NPK 14-0-0), guano met hoog stikstofgehalte (NPK 13-12-3), hoornmeel, visemulsie die ook P/K en sporenelementen bevat, wormenmest, kalkammonsalpeter.
Mobiel secundair element bekend voor zijn rol in het samenstellen van chlorofyl en de hulp die het biedt bij het activeren van sommige enzymen die verantwoordelijk zijn voor snelle groei en voor een goede stofwisseling. 100den enzymen worden geactiveerd door magnesium!!! Het is altijd aangeraden een beetje vloeibare bitterzout (MgO) te liggen hebben om het evenwicht te herstellen. Samen met calcium verantwoordelijk voor de hardheid van het water. Tekorten: omvatten dunne, zwakke stammetjes en bleke, ongezond uitziende middelste bladeren. Bladgroenkorrels in de middeloude bladeren (onder de bloeiende top) worden afgebroken, de randen krullen om en de magnesium wordt naar de jonge delen getransporteerd. Je ziet dan roestbruine vlekjes en/of vage, wolkachtige gele vlekken tussen de nerven (deze blijven echter meestal groen), chlorose genaamd. Uit de oudste bladeren kan magnesium moeilijker onttrokken worden. Een licht tekort heeft weinig effect op de bloei, hoewel de bloemvorming de gebreksymptomen wel verergert. Serieuze tekorten leiden altijd tot een opbrengstverlies. In kraantjeswater kan een magnesiumgebrek veroorzaakt worden door een overdosis aan calcium. Hou bij keuze van je plant eventueel rekening met verwittigingen uit andere growers hun verslagen, de ene strain is veel gevoeliger voor Mg tekort dan de andere terwijl de een het ook veel vroeger toont dan de ander. Bronnen van magnesium: bitterkalk (of stollingsgesteente), kalk (calciumcarbonaat), kelpsoda (vooral voor calcium).
Immobiel secundair element verantwoordelijk voor celaangroei, -deling, -wand structuur, cellentransport en de activatie van enzymen. Vooral groei dus!!! Planten met een voldoende aan calcium groeien snel, ogen heel sterk en staan statig rechtop. Samen met magnesium verantwoordelijk voor de hardheid van het water en dient als buffer voor pH water. Verder hebben planten twee transportsystemen: de houtvaten en de zeefvaten. De meeste voedingsstoffen kunnen via beide systemen worden vervoerd maar calcium kan alleen via de houtvaten worden vervoerd. Hierdoor is het een weinig mobiel element. Het is daarom belangrijk dat calcium in het wortelmilieu beschikbaar is voor opname. Tekorten: bruine, krullende bladeren en gebrekkige groei. Calcium wordt voornamelijk omhoog vervoerd in de plant en een tekort zal dan ook het eerst zichtbaar worden in de oudere bladeren. Niet de onderste bladeren, maar juist die daarboven, zullen geel/bruine vlekken krijgen met een scherp bruin randje. De groei is vaak geremd en bij een ernstig tekort zullen de toppen klein blijven en niet goed dicht groeien. Een sterk verminderde opbrengst is het resultaat. Jonge scheuten sterven mogelijk af aan de bladpunten en de bovenste bladeren hebben last van chlorose (blekend of vergelend) tussen de nerven. Bij kraantjeswater komt dit in principe minder voor omdat hier reeds heel wat Ca in aanwezig is. Te veel calcium: resulteert in een donkere plant en een geremde groei en kan leiden tot boor, mangaan, zink, magnesium en soms koper tekorten. Bronnen van calcium: bitterkalk (of stollingsgesteente), kalk (calciumcarbonaat), hoornspaanders, kelpsoda. Men vergelijkt onze schatjes vaak met tomaten maar ze lusten echter heel wat meer calcium!!!
Paarse stelen Op Jointjedraaien.nl bestaat reeds een mooi draadje over paarse stelen en wat een eventuele oorzaak zou kunnen zijn. Hier geef ik graag mee dat ze vooral een signaal zijn dat er iets niet in orde is, je plantjes laten je weten dat je aandachtig moet zijn. Voedingstekorten, blokkages van voedingsstoffen door foute pH of temperatuursschommelingen (in erge gevallen kleurt zelf het blad paars), enzovoort. Kortom, alles wat een beetje met stress te maken heeft en de sapstroom in je plant verhinderd.
super sir zoals je dat beschrijft en toepast. zeker voor de beginnende die toch wel met allerlei problemen en vragen te komen. heb jij een mooie lijst van neergezet.
ook super je cheese/amnesia ben zeer beniewd en ga je ook volgen. veel succes. en maak er wat moois van gr stafford
Chronologisch de volgende bewerking die in de groei kan uitgevoerd worden. Er kan bij toppen gekozen worden om de toppings te gebruiken als stekken, maar hier geef ik graag mee dat stekjes van zijscheuten, komende van ergens onderaan de plant, sneller wortelen. Ook voor stekken kan men opteren voor verschillende mediums, echter kiezen de meeste ervaren growers ervoor om stekken te laten wortelen in steenwol. Ook ik kies hiervoor omdat het een zeer arm en luchtig medium is, dat optimaal vocht ophoudt (niet te veel, niet te weinig). Vroeger hadden growers enkel stekpoeder maar recent werden nieuwe producten ontwikkeld zoals stekgels. Deze zorgen ervoor dat het product gelijkmatiger over de stek wordt verdeeld en overdosering van auxine wordt uitgesloten (averechtse werking: stek wil niet wortelen). OPM!: ik raad het niet echt aan om stekken te gaan nemen van gefemde zaden. Ik heb het vaker gedaan maar ben ook wel al 2 keer met mn kop tegen de muur gelopen. Alles moet echt ideaal zijn, vooral de temperatuur en het is best dat je rekening houdt met eventuele tegenslagen.
Clonex vloeibaar Wortelhormoon: De Clonex vloeibaar wortelhormoon van Growth Technology is een gel die voor de serieuze kweker vele voordelen biedt. Zo is de uitval van stekken in het algemeen veel kleiner dan bij het gebruik van een regulier stekpoeder. Dit komt doordat men een gelijkmatigere hechting van de gel om de steel van de stek kan realiseren. Zo zijn er bij het gebruik van stekpoeder de bekende uitvallers die geen fatsoenlijke wortels ontwikkelen omdat er te weinig, of juist teveel stekpoeder aan de steel zat. Deze uitvallers kunnen met het gebruik van de Clonex vloeibaar wortelhormoon tot een minimum beperkt worden, in principe hecht zich steeds de juiste hoeveelheid gel aan de steel van de stekken. Dit produkt is geheel biologisch afbreekbaar.
● Samenstelling van de Clonex Gel De Clonex vloeibaar wortelhormoon bestaat voor 98% uit water, 1,2% 2-Hydroxyethyl cellulose & 0,3% 3-indolylboterzuur.
● Werkwijze van de Clonex Gel
● Veiligheidsvoorschriften voor de Clonex Gel Er zijn in principe geen veiligheidsvoorschriften voor dit middel voorgeschreven, men kan het niet inademen dus hoeft men geen mondkapje te dragen, en het produkt bevat geen agressieve stoffen die de huid zullen aantasten. ● 50 ml vloeibaar wortelhormoon - voor een snellere & gezonde wortelvorming - geen geknoei meer met poeder - gelijkmatigere hechting van de gel rond de steel van de stek - produkt wordt geleverd met Nederlandse gebruiksaanwijzing
Werkwijze stekken:
Begin niet zomaar internodes van je plantje door te knippen, voorbereiding is meer dan de helft van het werk!
* indien mogelijk is het altijd beter je hok al wat voor te bereiden en enkele uurtjes op voorhand alles te laten draaien. Zo kun je een betere temperatuur verzorgen vanaf het begin. Zet de bodemverwarming van je propagator al aan als je kunt, dan verloopt alles ideaal. TIP: ik gebruik een aquariumthermo met zuignap zoals bij het kiemen om eenvoudig de temperatuur binnen te kunnen controleren (max 2 EUR). Ik gebruik een 2e om de temperatuur van mn bodempje te kunnen controleren.
* licht: gebruik voor stekken dezelfde lampen die je hebt gebruikt voor het kiemen, blauw koud licht dus. Hier een dubbele TL van 18W, kleurencodes 840 koud wit & 865 daglicht (heel koud en dus piekt in blauw, nodig voor groei), gedurende minimum 18 uur. Deze kleuren geven naar mijn korte ervaring in TL de meest gedrongen en stuikachtige plantjes. In gevallen waarin de grower de optimale temperatuur voor stekken niet kan aanhouden wordt soms geopteerd voor 24uur licht.
* bodem: dat is heel simpel, bijna net zoals bij het kiemen. Daar werd geopteerd voor een bodem zaai- en stekgrond met onderin een laag gewassen hydrokorrels. Omdat een eenmaal gewortelde stek gerust wat meer aan kan dan een kiem opteer ik hier om het bed te maken met dezelfde growmix als tijdens de groei. Eenmaal de worteltjes door het steenwolblokje heen komen vinden ze op deze manier direct waar ze naar op zoek waren. Lekker mooi vlak bedje voor mn schatjes.
* vul een bodempje van een ‘reservoir’ (in mijn geval ovenschotel ) met vers op temperatuur gebracht water met indien mogelijk aangepaste pH!!! Zoals kiemen houden stekken het het liefst van een pH rond de 6. Maak voldoende aan van dit water want je zult het nog nodig hebben. Indien je de stekken eerst knipt om ze later allemaal naeen in het medium te stoppen is het ook aangeraden een schaaltje zo steriel mogelijk water erbij te nemen. Laat dit mooi op temperatuur komen en zorg ervoor dat je alles stekken er mooi in kunt leggen. Zoals bij snijbloemen mag de wond waar je hebt geknipt niet opdrogen. Ook hier wordt anders een korstje gevormd wat ervoor zal zorgen dat je stek niet meer kan wortelen/drinken. Stop ze er dus zo snel mogelijk in, maar vermijd deze stap indien mogelijk. Zet je medium (turfpotjes met stekgrond, steenwol zoals hier, …) hierin zonder voeding of iets dergelijks, zodat ze heel wat van het aangeboden water kan absorberen. Stekjes houden echter niet van een doornatte bodem met het oog op schimmel dus hou het wat in de gaten. Werk desnoods met kleine hoeveelheden water die je af en toe wat bijvult. Je merkt vlug wanneer het verzadigd is.
* ik persoonlijk besproei het bedje voor de stekjes met wat water uit vorige stap en een volle dosis rhizotonic + plagron enzymen mbv een plantenspuit. Dit zorgt ervoor dat de bodem niet te doornat wordt en inzakt. De overschot (150ml max ofzo) giet ik wat langs de rand in de prop zodat de hydrokorrels nog wat water kunnen opnemen.
* je medium zou voldoende nat moeten zijn nu en het is belangrijk dat je het nu even laat rusten en uitlekken. Zo vermijd je een teveel aan vocht.
* zet je stekpoeder/-gel klaar zodat je daar strax niet teveel meer aan moet prutsen. Ik gebruik steeds een schaaltje of iets dergelijks en giet daar wat op uit. Een ervaren tuinman maakte me ooit wijs dat de kwaliteit van je poeder daalt omdat je daar steeds vocht enzo gaat in doen anders. De rest vliegt onherroepelijk de vuilnisbak in. Ikzelf gebruik Clonex stekgel en ben daar zeer tevreden over. Sindsdien is de slaagkans van mn stekken drastisch verhoogd en brengen ze volgens mij zelf meer op dan de moederplant vanwege de goeie start…
* indien je poeder gebruikt is het raadzaam om nog wat van dat vers zonder voeding water op temperatuur te houden en dat te gaan gebruiken voor wanneer je stekjes knipt. Stekpoeder kleeft wat beter en de stek ‘droogt niet uit’. De plant heeft namelijk geen worteltjes… Ik hou niet van stekpoeder maar iedereen kent het wel, niet teveel maar ook niet te weinig… good luck!
* knip je plantje door bij een internode met zo goed mogelijk ontsmet schaartje. Vergeet niet dat je zo ook ziektes van plant naar plant kunt overdragen als je meerdere moeders gebruikt… Dit is het vervolg op stap 4 bij toppen.
Knip je internode af op een lengte van 3-4 cm omdat je toch een goeie 2cm zou moeten behandelen met poeder of gel.
Onthou dat grote, dikke stekken veel meer tijd nodig hebben om te wortelen, 2 groeiknopjes is ruimschoots voldoende: een top met daaronder een setje grotere blaadjes. Hoe meer blaadjes, hoe groter de verdamping en een pas geknipt stekje kan nog niet drinken (wortels)...
* verwijder al te grote bladeren en extra zijscheuten om de stek meer kans te geven. Lange vingers mogen tot op 1/3e van de lengte gewoon terug geknipt worden. Op deze manier verkleint het verdampingsoppervlak (de bladranden) van een blad.
* behandel de stekken over een afstand van max 2 cm met het poeder of de gel. Zorg ervoor dat dit poeder/gel nergens anders op de stek terecht komt. Dit verzwakt de cellen en zou wel eens de ondergang van je stekje kunnen inluiden. Gel heeft mn voorkeur omdat je met poeder voorzichtig moet zijn dat je niet teveel of te weinig erop doet. Tuiniers brengen soms nog een vertikale inkeping onder in het stammetje om zo de wond wat te vergroten en een groter oppervlak te verkrijgen voor wortelvorming.
* stop ze in de stekblokjes of het medium in het voorgemaakte gaatje of maak zelf eentje met een tandenstoker. Kies een steenwol blokje naar het stekje want de voorgemaakte gaatjes verschillen nogal in grootte. Stop het er diep genoeg in maar beschadig het stekje niet.
* ik stop ze direct in van die zwarte bloempotjes in dambordpatroon, anders staan ze wat te dicht op elkaar en is schimmel een mogelijkheid.
* Stop het zo snel mogelijk in de prop zodat de kleintjes direct kunnen sterken en door de hoge luchtvochtigheid niet gaan uitdrogen. Hou de temperatuur vooral in het begin goed in de gaten tijdens donker en licht. Ze zou echt zo weinig mogelijk mogen verschillen wil je snel resultaat.
* vul je plantenspuit met de rest van het zuivere pHaangepaste water en zet ze ergens warm. Besproei hiermee de plantjes regelmatig maar hou het deksel zoveel mogelijk gesloten (loop er dus niet elke 5min heen om eens een kijkje te nemen). Laat de blokjes telkens wat uitdrogen voor je opnieuw gaat wateren, zo verplicht je de worteltjes op zoek te gaan naar vocht. Dit proces dient een 2 tot 3 keer herhaald te worden over een tijdspanne van 10-14 dagen. Eenmaal de kopjes wat gaan hangen, is een minimale watergift (eventueel met wortelstimulator en enzymen de 2e keer) aangewezen.
* cross your fingers and pray baby!!!
*eenmaal de worteltjes door de steenwol heen komen is de tijd aangekomen om de roostertjes te openen, om zo de stekken te laten wennen aan een lagere LV. Hou nu de steenwol blokjes goed in het oog want uitdroging is nu zeker een mogelijk probleem.
foto's worden binnenkort aangevuld
* herhaal na 48uur met de roosters open, het planten in zaai- en stekgrond in cocosvezelpotjes zoals bij het kiemen om op deze manier je stek even te laten aansterken. Behandel deze keer de zaai- en stekgrond in de potjes wel met wortelstimulator, op de reeds geziene wijze (ovenschaal).
* eenmaal de worteltjes hier onderdoor komen kan je opteren om de nu volgroeide stek nog te laten groeien of ze onmiddellijk in bloei te zetten. De stek is nu sterk genoeg om direct in een aangepast groei- of bloeimengsel te zetten (meng eventueel de aarde rond het potje met wat zaai- en stekgrond. __________________________________________________ ____________
Dat was het zo een beetje denk ik. Overlees het nog wel eens en misschien komt hier of daar nog een edit. Suc6 en we zien wel hoe het afloopt he.
Comment