Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

help aub, tikkend geluid

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

help aub, tikkend geluid

Korting op 420shop
    Hallo mensjes, graag had ik eens van jullie inzichten gebruik gemaakt, daar ik met een raar fenomeen zit.
    Moment men timer het signaal geeft dat de lamp aan mag gaan, begint men trafo een tikkend geluid te maken, ik heb alle aansluitingen gecontroleerd, dubbel gecontroleerd en zelfs triple, ik ben er zeker van dat men aansluitingen juist zijn, alles is geaard, ook de lampekap, en de timer loopt over een relais, en het betreft een 400W VSA, nieuw gekocht.
    In het begin had ik geen probleem, maar nu sinds enkele dagen wel. En het aller aller bizarste is, eens ik de tent open rits, schiet de lamp aan... Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Comment

Re: help aub, tikkend geluid

gezien er iedere keer een donker periode van 12 u tussen zit, lijkt het me dat hij wel geneog gekoeld is dan, niet?

Comment

Idd Monty , ik wilde hem ook eens een x opstarten na net uitgegaan te zijn, toen begon hij ook te tikken en wilde niet aan.............. na eventjes wachten ging hij wel weer aan.

Comment

dit is niet toepasselijk lijkt me

Comment

Dat klinkt als een kabelbreuk. Het probleem zit waarschijnlijk in de fitting zelf.
            De fitting wordt fucking heet en als tie weer uit gaat koelt het weer af.
            De aansluiting van de fitting zit IN de fitting zelf die naar de kroonsteen gaan waar je je kabel op aansluit.
            Waarschijnlijk door de hitte en afkoeling is 1 aansluiting wat losjes geraakt.
            Last edited by monty; 25 December 2011, 11:56.

Comment

Dat tikken is de stroompiek die telkens verloren gaat. Of hoe ge het ook moet uitleggen. Circuit moet ergens onderbroken zijn.

Comment

IDD beowulf

Bij voorschakelapparaten voor HPS lampen wordt vaak een aparte pulsstarter gebruikt. Deze schakeling wekt, zolang de lamp nog niet ontstoken is korte hoge spanningspieken op met een lengte van ongeveer 1 microseconde en een hoogte van ongeveer 5 kiloVolt. Aan de ingang van de schakeling wordt een compensatiecondensator aangebracht. Zodoende wordt de blindstroom, die de spoel van het voorschakelapparaat veroorzaakt, gecompenseerd. De pulsstarter bestaat uit een kleine transformator, waarvan de secundaire wikkeling tussen de spoel en de te ontsteken lamp is geschakeld. In de primaire wikkeling van die transformator worden korte pulsen opgewekt door een elektronische schakeling, als de lamp nog niet (goed) ontstoken is. In de pulsstarter is ook nog een condensator aangebracht omdat de retourstroom van de ontsteekpulsen te geleiden, omdat deze niet door de spoel kan vloeien.

Comment

als ik het goed begrijp moet ik dus zien voor een andere lampenkamp?

Comment

Neen je moet die fitting eens opendraaien.

In de fitting zitten, daar waar je de bulp indraait, een 5 tal schroefjes.
                    Draai die los en je kan de fitting uit elkaar nemen. Er gaan twee kabeltjes van de kroonsteen (blauw en bruin) naar de fitting. Daar waar die twee in de fitting vastzitten heb je waarschijnlijk een los contact of er is een kabelbreuk in die korte stukjes draad van kroonsteen (suikerklont) naar fitting, vervang deze dus sowieso. Om dit te controleren moet je dus wel het gehele binnenwerk los draaien. Van de buitenkant kom je namelijk niet aan de schroefjes waar die kabeltjes IN de fitting mee vast zitten.

Mocht het zo zijn dat de contacten IN de fitting zwart zijn dan zou ik de fitting vervangen. Een E40 fitting is los verkrijgbaar dus je hoeft niet de gehele kap te vervangen enkel die E40 fitting.
                    Last edited by monty; 25 December 2011, 13:53.

Comment

Tis dat ik gisteren per toeval net hetzelfde probleem had Net nadat ik de kap hoger gehangen had viel ze uit en begon de vsa te tikken. Trok de stekker uit, terug in na 10 minuten en ze brandde weer. Dus ik kan sebiet ook de socket openvijzen om is te checken. Is sowieso ergens een los contact. Wat ik mij nog afvroeg is of daar een beveiliging op zit. Ik was er nu toevallig bij, maar ik zit geen 12 uur in men tent om dat op te volgen.

Comment

Ik zou persoonlijk gokken dat het geen los contact is, maar juist een kortsluiting, misschien in de kabel zelf. Een kabel kan keurig isolerend zijn op 220 volt, maar op 5000 volt (als de starter aanslaat) vonken gaan trekken tussen de draden. De starter blijft dan aanslaan, maar omdat die 5000 volt-piek nooit de lamp bereikt start de lamp niet.

Zo'n probleem kan je soms "per ongeluk" verhelpen door de kabel te bewegen, wat je waarschijnlijk doet als je de tent openmaakt.

Ik zou adviseren om de kabel tussen VSA en lamp te vervangen - en, zoals iedereen zegt, eens alle contacten langslopen en de fitting eens openschroeven. Een beetje vuil in de fitting kan ook zo'n vonkbrug veroorzaken.

Comment

Wat ik mij nog afvroeg is of daar een beveiliging op zit. Ik was er nu toevallig bij, maar ik zit geen 12 uur in men tent om dat op te volgen.
                          Bij een EVSA wel een gewone smoorspoel vsa niet.

Comment

Hartelijke dank voor al deze tips, nu ik ga er zelf niet aanprutsen, ben geen heldin in electriciteit, maar er komt deze avond iemand kijken die een oude kap meebrengt die nog perfect werkt, plan is in eerste instantie die er eens in te hangen en zien wat er gebeurt. Nu ga ik gelijk vragen of ie nog wat kabel liggen heeft ook, kunnen we direct alle mogelijkheden aftasten!
                            Ik hou jullie op de hoogte

Comment

Bij mij was het het korte stukje kabel tussen de socket en het suikerke van de kap. Bij de bruine draad was de isolatie zo goed als gesmolten tegen de socket. Tof, als dat bij beide kanten gebeurt en ik verhang ze als de lamp brandt... Daarmee "rinkelde" ze ook zo raar als ze aanging. Nu doet ze dat niet meer. Binnenin zag de vijs ook licht blauw-zwart, zoals na kortsluiting. Dus ik kan enkel aanraden van dat regelmatig te controleren. Ik dacht dat die dingen daar op voorzien waren...
                              Mss toch maar eens investeren in een evsa. Als je er bij stil staat zijn zo'n hps lampen vrij gevaarlijk. Moest ze binnen hangen zou ek geen oog dicht doen...

@ Blani: kortsluiting binnenin de draad zou je wel merken. Das een knal en alles is plots donker
                              Last edited by beowulf; 25 December 2011, 20:28.

Comment

Bezig...
                              X