Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kiemen van zaad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Kiemen van zaad

    Korting op 420shop
    Beste kwekers,

    Al enige tijd stel ik me de vraag waarom vele mensen hun zaad laten kiemen in water alvorens ze te planten.
    Dat je dit doet omdat vissen dit lekker vinden en je sneller beet gaat hebben kan ik begrijpen maar in dit geval gaat het niet om hengelsport maar om de opkweek van planten.

    In mijn redenering zijn de wortelhaartjes aan de eerste kiem heel belangrijk in de start van de plant. Die wortelhaartjes zijn niet enkel heel breekbaar maar ze zijn moeilijk te regenereren. Ze komen tenslotte niet uit een grote plant maar uit een minuscuul zaadje dat heel beperkt is in energiecapaciteit. Wanneer men een zaadje grootbrengt in watten of dergelijke vraag ik me af hoe je dit in potgrond kan steken zonder schade aan te brengen.

    Hierbij wil ik geen kritiek geven op mensen die deze methode hanteren maar hoop een klaar antwoord te krijgen en meer inzicht te verwerven.
    Pro's en contra's... laat maar komen!

    #2
    Re: Kiemen van zaad

    Het enige voordeel wat ik zou kunnen bedenken is dat je zo alle zaden 'een beetje' tegelijk op kunt laten komen.
    Ik doe ze altijd meteen in een potje aarde en een boterhamzakje eroverheen, laat maar zweten
    sigpic

    Comment


      #3
      Re: Kiemen van zaad

      Ik denk dat het ontstaan is als een soort voorselectie op het zaad. Als het in dat water al niet (of moeilijk) ontkiemd dan kun je beter de zaadjes nemen die wel lekker opschieten.

      Zelf doe ik de zaadjes (als ik er zin in heb) wel even in water tot ze zinken. Dan heb ik het idee dat het daarna beter het vocht kan opnemen. Het water buiten het zaadje zuigt dan mee naar binnen als het water in het zaadje opgebruikt wordt. Maar goed, dan kan ook best bijgeloof zijn

      Sowieso doe ik niet aan watjes of natte lapjes. Na het inweken gewoon de grond in (of meteen de grond in en dan scheutje extra water erop). Dat gezooi met zaadjes die al een wortel hebben lijkt me inderdaad ook vragen om problemen.

      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

      Comment


        #4
        Re: Kiemen van zaad

        Bedankt voor je antwoord Whitebud.
        Dit zou ik graag weerleggen.
        Als je 5 zaden beschadigd, de ene meer dan de andere, dan krijg je ongelijke opkomst.
        Als je 5 zaden in gelijke omstandigheden en zonder beschadiging laat kiemen heb je gelijke opkomst.
        De hormoonbalans in een plant werkt zo dat als je iets van de wortel neemt, de plant dit zal compenseren in aanmaak van bovengrondse vegetatie (of wat bovengronds moet worden)
        Wat je hier merkt is dat de plantjes dan zeker geen gelijke opkomst hebben. bijkomend neveneffect is dat de wortelmassa tekortschiet aan de vegetatie...

        Oorspronkelijk geplaatst door Whitebud View Post
        Het enige voordeel wat ik zou kunnen bedenken is dat je zo alle zaden 'een beetje' tegelijk op kunt laten komen.
        Ik doe ze altijd meteen in een potje aarde en een boterhamzakje eroverheen, laat maar zweten
        Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

        Wietefras: Ik zou je graag volgen in je voorselectie maar op welke manier ziet een zaadje dat in water lag er anders uit dan een zaadje dat meteen in vochtige potgrond gaat? En op welke manier oordeel je dat dit een betere plant zal zijn?

        Comment


          #5
          Re: Kiemen van zaad

          Wat ingewikkeld allemaal maar ik zie de logica er wel van in.

          Achja ik deed het toch al niet
          sigpic

          Comment


            #6
            Re: Kiemen van zaad

            Oorspronkelijk geplaatst door Xen View Post
            Wietefras: Ik zou je graag volgen in je voorselectie maar op welke manier ziet een zaadje dat in water lag er anders uit dan een zaadje dat meteen in vochtige potgrond gaat? En op welke manier oordeel je dat dit een betere plant zal zijn?
            Ik zag wat youtube clips van kwekers en die gooien een hand zaad in een bekertje water. De zaadjes die na een bepaalde tijd een wortel hebben gaan in de potten. De rest flikkeren ze weg. Dat bedoel ik met voorselectie.

            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

            Comment


              #7
              Last edited by dr00p; 18 April 2014, 16:58.
              Rough! Rough! Arrrr..

              Comment


                #8
                Re: Kiemen van zaad

                Wietefras:
                Maar weegt dat op tegen de schade? uitvalspercentage van een betrouwbare leverancier is 2%... die 2 potjes op een serie van 100 haal je er achteraf toch even uit?
                Nog steeds denk ik dat het kiemen in water een methode is van vissers en niet van kwekers...

                Comment


                  #9
                  Re: Kiemen van zaad

                  Wat dr00p zegt. Het zal meer voor broodkwekers zijn of zaadkwekers. Als je gemiddeld toch al gauw 5 euro per zaadje betaald dan wil je gewoon dat ze allemaal ontkiemen. Als je zoekt naar de perfecte plant om als moeder te gebruiken dan begin je met 100 zaadjes en dan hou je 1 plant over.

                  Anyway, ik zoals ik al zei ik vermoed dat het daar vandaan komt. Zou anders niet weten waaroom je wacht op een worteltje in een bekertje water. Dat worteltje krijgen ze ook wel als ze in de grond zitten en dan hoef je er niet nog mee te gaan lopen klooien als dat kwetsbare wortelje eruit is met het risico dat je je dure zaadje verprutst. Hoe minder je ermee rotzooid, hoe minder ermee mis kan gaan.

                  Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                  Comment


                    #10
                    Re: Kiemen van zaad

                    Zoals bij bijna elke club van "niet profs" zie je al snel prietpraat.

                    Voorweken en watjes gedoe is er ook zo een. Ik zie de boer dat al doen met graan, bieten of zelfs hennep.

                    De enige reden om voor te weken is zeer oude/zwakke zaden te behandelen met hormonen en/of enzymen zoals GA3 (heft de kiemrust op) en cellulase. (Breekt cellulose af en maakt daardoor de zaadhuid zacht)
                    Producten als Palmzaden kiemer en Nitrozyme werken ook voor dit doel.

                    Zaaien doe je in aarde, niet in watjes.
                    http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                    Comment


                      #11
                      Re: Kiemen van zaad

                      Bedankt HJM,
                      Dit is een eerste argument dat zin heeft.
                      Zelf beschouw ik me niet als een prof maar mijn diploma 'tuinbouwtechnicus' en ervaring uit mijn eigen bedrijf (Forestry hydroponics) deden me de wenkbrauwen fronsen omtrent dat voorkiemen...

                      Oorspronkelijk geplaatst door HJM View Post
                      Zoals bij bijna elke club van "niet profs" zie je al snel prietpraat.

                      Voorweken en watjes gedoe is er ook zo een. Ik zie de boer dat al doen met graan, bieten of zelfs hennep.

                      De enige reden om voor te weken is zeer oude/zwakke zaden te behandelen met hormonen en/of enzymen zoals GA3 (heft de kiemrust op) en cellulase. (Breekt cellulose af en maakt daardoor de zaadhuid zacht)
                      Producten als Palmzaden kiemer en Nitrozyme werken ook voor dit doel.

                      Zaaien doe je in aarde, niet in watjes.

                      Comment


                        #12
                        Re: Kiemen van zaad

                        Oorspronkelijk geplaatst door HJM View Post
                        Voorweken en watjes gedoe is er ook zo een. Ik zie de boer dat al doen met graan, bieten of zelfs hennep.
                        Dat klinkt stoer, maar het is niet toepasbaar. Als die zaadjes 5 euro het stuk kosten dan zouden ze dat wel doen.

                        Er zijn ook zat boeren die zaailingen uitzetten. Zeker bij rijst maar ook zelfs met mais.

                        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                        Comment


                          #13
                          Re: Kiemen van zaad

                          forum01-2857.gif wietefras.

                          Als je genoeg zaden hebt die je zelf maakt, kost het weinig, maar als ik 50 zaden van 5 of 10 euro per stuk van 'onbekende bron' moet zaaien week ik ze ook wel even 24 uur voor. (in water met H2O2)
                          Daarna gaan ze allemaal netjes met het puntje omhoog de grond in. Daar ben je mooi even mee bezig.

                          Maar als je verse zaden van jezelf hebt kun je ook heel goed met je vinger een gat in de grond maken van een centimeter diep, en laat je dat zaad erin vallen.
                          Dan komt het meestal ook wel goed.
                          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                          Comment


                            #14
                            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                            Comment


                              #15
                              Re: Kiemen van zaad

                              De reden dat ik mijn zaden altijd voorweek tussen vochtige watjes totdat de worteltjes komen komt puur door eigen ervaring die ik op heb gelopen.
                              Hierbij vermeld ik ook dat dit puur eigen ervaring is, ik heb wel eens in gewoon aarde en spongepots zonder al te veel poespas ontkiemd, maar bij mij gaat tussen de watjes echt stuk beter.

                              Heb tot nu toe tussen watjes altijd 100% ontkiemd gekregen. ("dure" feminised zaden) Terwijl ik met direct aarde of spongepots wel eens problemen heb gehad.
                              Puur hierdoor beginnen mijn zaadjes altijd in de vochtige watten. De buitenronde van dit jaar (5 Frisian Dews & 3 Auto Mazars) zijn ook al allemaal boven de aarde.

                              Ze begonnen dinsdag avond tussen de watjes, zijn toen allemaal op de donderdagochtend in de potten gegaan (ze kregen al een worteltje tussen de watjes).
                              En sinds gisteren (Zaterdag) staan ze allemaal al vrolijk met hun hoofdje in de pot boven de aarde.

                              Er ligt sinds een aantal uur geleden een auto lemon tussen de vochtige watten en we zullen zien wanneer die ontkiemd is.

                              Comment

                              Bezig...
                              X