Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Horks Fototopic 2.0

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Gisteren kwam mijn maat langs en hij had nog wat mooie stekken overgehouden. Te weten een aantal Maple Leaf indica's uit regulier zaad van Sensi en wat Neesjes en Sinaasappeltjes die rondgaan in 'het wereldje'. Een geschenk uit de hemel en een uitgelezen kans om met de opgedane kennis nog eenmaal een schot voor de boeg te nemen op de borrelnootjes met een aantal verse stekken. Immers, mijn eigen stekken zijn al behoorlijk slecht dus om die nog aan de praat te krijgen gaat meer tijd kosten dan deze van de nieuwe batch. De Neesjes en de Sinaasappeltjes krijgen een ander onderkomen, want als het weer misloopt heb ik straks niks meer te roken!

Maar daar ga ik uiteraard niet van uit, want anders probeerde ik het niet normaals. Ditmaal zal ik in het begin veel minder scheutig met water zijn met het idee de wortels naar water te laten zoeken. We zijn van start met tien Maple Leaf indica's en twee zaailingen. De Ec is teruggebracht naar 1.0 en de pH is 5.2 en er is nu eenmaal gevloed.

De zaailingen konden wel omgaan met direct veel water, doch zullen ze zich maar moeten aanpassen want stekken moeten wennen. Ik heb er twee per krat gedaan.

IMG_8371.jpg IMG_8372.jpg IMG_8373.jpg
    De kratten met de stekken heb ik weer even bedekt met plastic om de lv te verhogen.

IMG_8374.jpg Dit is het achteraanzicht.

De stekken staan er in sinds gisteren.

IMG_8377.jpg IMG_8375.jpg IMG_8376.jpg
    De volgende vloedbeurt is morgen, of overmorgen. Het is me wel duidelijk geworden dat weinig water in het begin essentieel is om stekken te laten aanslaan op borrelnootjes.
    Horks Fototopic 2.0

Comment

• atmosphere1
      atmosphere1 commented
      Editing a comment
      Precies , ook steenwol kan te nat staan.

• Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Vond al dat je te vaak vloedde, druppelaar naast het blokje zal de wortel naar beneden helpen.

• Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ja klopt maar ja er is veel tegenstrijdige berichtgeving over de hydrokorrels en als ze eenmaal te nat staan is het kwaad al geschied. Ditmaal zullen ze eerder sterven van droogte i.e.g.

Voor wortelgroei is zuurstof nodig , anders als bovengronds dus .

Comment

• kelderkastje
      kelderkastje commented
      Editing a comment
      En CO ... volgens Cees toch. Ik doe mee.

• atmosphere1
      atmosphere1 commented
      Editing a comment
      Niet nodig maar ze doen het wel
      google bv op "co2 uptake by roots"

Inderdaad, 1 maal vloeden is genoeg voor de kleintjes en je zal zien dat ze beter aanslaan
    Last edited by Corleone1933; 26 September 2022, 20:08.
    buiten-2020, 2021, 2022, 2023
    Hydro-met afjes-2022

Comment

• Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Klopt helemaal en is ergens ook logisch kan ik resumerend zeggen na de opgedane ervaring met hydrokorrels. Onderin blijven de nootjes vrij lang nat dus misschien zou men er zelfs mee wegkomen door na inwateren een week niet te vloeden. Ik heb ditmaal 48 uur gewacht na inwateren voordat ik elke dag een kwartier ben begonnen te vloeden.

• Rreppellsteeltjam
      Editing a comment
      Als je een week niet vloed, dan drogen de wortels wel uit.

• Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Na het aanplanten kom je er misschien mee weg maar sowieso blijven de korrels onderin toch nog vrij lang nat.

Goedemorgen.

Er is nu eenmaal een kwartier gevloed in de afgelopen 48 uur.

IMG_8382.jpg IMG_8383.jpg De zaailingen hebben apart even een slokje extra gehad tussendoor met een iets hogere Ec te weten 1.2 i.p.v. 0.9 en de pH is steeds 5.0. IMG_8379.jpg IMG_8380.jpg IMG_8381.jpg En Uruzgan staat er ook weer bij na 24 uur in het donker te hebben gestaan na een behandeling met pyrethrum.

IMG_8378.jpg
    Horks Fototopic 2.0

Comment

• Rreppellsteeltjam
      Editing a comment
      Oepsie.

• KnetterMug
      KnetterMug commented
      Editing a comment
      Gaat goed komen nu 👌

• Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ik hoop het bro!

Beginnende doorworteling van doorworteling van kleine nootjes. Om elke korrel heen slechts een dunne waterfilm . Spoelt hel makkelijk door , net als bij de grote , alleen houd het wat
    meer water vast . Je kunt er ook gewoon pas gesneden stekken inzetten , te nat kan het nooit worden, te droog wel wortels_op_hydrodensa_kopie.jpg

Comment

• Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Gekraakte nootjes zijn inderdaad niet meer rond, maar houden wel veel beter water vast. Dit las ik helaas pas nadat ik al nat was gegaan. Maar goed, hopelijk kan ik de opgedane theorie nu in de praktijk brengen zodat anderen niet dezelfde fouten hoeven maken als ik. Want er zijn niet zo gek veel verslagen van kweekjes met stekken op borrelnootjes.

• Takketoelli
      Takketoelli commented
      Editing a comment
      Is er een fuif?

• Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Nog niet, maar als het zo doorgaat......

Heb een d.i.y. DWC systeempje gemaakt voor de gein.

IMG_8386.jpg En daar zonet een zestal gewortelde stekken in gezet.

IMG_8385.jpg Ik wou het bruisende water even op de kiek zetten.

IMG_8387.jpg Maar dat is voor de volgende keer.

De nieuwe lichting Sinaasappeltjes zijn vandaag in startblokken geplant. Nu laat ik ze verder wortelen onder 8 watt led tl (cool white) terwijl ik mijn ronde op aarde aan het afronden ben.

IMG_8384.jpg
    Over twee weken kan ik oogsten en dan kunnen deze stekken er meteen in. Kluit er uit nieuwe stek er in. En nog wat Neesjes.

IMG_8388.jpg Die komen in de tent of misschien ook wel in mijn hok. Hoe dan ook, dat gaat goed komen!

Morgen meer en morgen is het zo meteen alweer!
    Horks Fototopic 2.0

Comment

• Remco
      Remco commented
      Editing a comment
      🫵🏼 ↔︎ 👍🏼

• Corleone1933
      Corleone1933 commented
      Editing a comment
      Goed bezig maat, gewoon blijven proberen met die borrelnootjes en dan gaat het zeker lukken

• Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Thanks bro!

Zet je ze alle 16 onder één 8 watt tl?

Vind dat sommige stekken er wat zorgwekkend uitzien , het zal tijd kosten voordat ze werkelijk nieuw blad aanmaken .

Comment

• Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ja ik heb ze alle zestien onder één 8 watt led tl. Ze hoeven niet alle zestien mee, als er negen mooie overblijven is genoeg. En ze hebben ook nog even tijd!

• Rreppellsteeltjam
      Editing a comment
      Op tijd beginnen te voeden met laag ec.

• Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ik dompel de startblokken altijd met de achterkant in wat voedingswater (Ec 1.2 en pH 5.2) dus dat zit wel snor!

Goedemiddag.

Momenteel wordt er één keer per etmaal een kwartier gevloed. Misschien dat ik morgen zelfs een keer oversla. De zaailingen krijgen af en toe een extra slokje.

IMG_8399.jpg IMG_8395.jpg IMG_8398.jpg IMG_8396.jpg IMG_8407.jpg IMG_8400.jpg IMG_8408.jpg IMG_8397.jpg IMG_8401.jpg IMG_8405.jpg IMG_8402.jpg IMG_8404.jpg En Uruzgan is alweer wat gegroeid.

IMG_8392.jpg IMG_8403.jpg En ik heb mijn DWC project in een iets grotere bak geplaatst.

IMG_8391.jpg IMG_8390.jpg Zo, nu staat het borrelende water er goed op!
    Horks Fototopic 2.0

Comment

• Remco
      Remco commented
      Editing a comment
      t'is hier iedere keer van whouwww als ik hier kom kijken , mooi man mooi - kèép it grèén 👍🏼

• Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Dat doet me deugd maat, ik hoop dat het nu zo blijft!

Goedenavond.

De zestien Sinaasappelstekjes die ik gisteren verpot heb en wat beginnen bij te trekken krijgen niks en de achterblijvers heb ik een druppeltje via boven gegeven. Dit herhaal ik dagelijks zolang nodig.

IMG_8416.jpg En ik heb de Maple Leaf indica babies even gelucht.

IMG_8412.jpg IMG_8413.jpg IMG_8415.jpg IMG_8414.jpg Hierna heb ik het plastic er weer overheen gespannen.
    Horks Fototopic 2.0

Comment

• KnetterMug
      KnetterMug commented
      Editing a comment
      Ze slaan aan toch

• Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Zo te zien zijn er een aantal inderdaad aangeslagen maar ook een paar waar ik nog wat over twijfel. En met dat plastic er over willen ze ook wel rotten als het tegenzit.

Goedemorgen.

Eerst even wat poezenspam.
    IMG_8420.jpg
    IMG_8418.jpg IMG_8424.jpg IMG_8423.jpg IMG_8422.jpg
    Horks Fototopic 2.0

Comment

• Remco
      Remco commented
      Editing a comment
      mooi mooi heeft ze een zwart snorretje !!

• Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Haha ja ze staat alleen altijd wat bozig op de kiek! Krijg haar er nog steeds niet helemaal naar wens op!

• Remco
      Remco commented
      Editing a comment
      Blijven oefenen --> dan is speedo wel het ideale fotomodel 🐈‍⬛

Goedemiddag.

Uruzgan is niet zo blij dus die heb ik even verhuisd naar het stekkenhok om wat op te knappen.

IMG_8439.jpg Dit is de laatste die ik heb dus neem ik er geen enkel risico mee. Ze gaat pas terug in de tent als er een bos wortels onderuit het startblok komen.

Ook heb ik de Maple Leaf Indica stek die er al vanaf het begin bij staat uit de tent verwijderd en bij de Sinaasappeltjes en Neesjes in het d.i.y. DWC systeem gezet.

IMG_8438.jpg Het eenmaal dagelijkse vloedregime dat ik momenteel hanteer is haar te karig. Nu kan ze drinken naar hartenlust. Ammie rechtsboven vindt het al lekker zo te zien!

IMG_8440.jpg En dan nu de borrelnootjestent oftewel het fuifnummer!

Ik twijfelde al wat aan de zaailingen maar nu begint er eindelijk wat schot in te komen.

IMG_8447.jpg IMG_8448.jpg IMG_8450.jpg Hier word ik blij van en ook zeker van zo'n klimaat. Daar zal het absoluut niet aan liggen mocht het toch nog fout gaan!

Ik heb sinds vandaag het plastic dat over de stekken gespannen is een beetje opgetrokken zodat de luchtvochtigheid een tikje afneemt.

IMG_8442.jpg Ik denk dat ze er wel klaar voor zijn, later vandaag maar weer even kijken!

IMG_8444.jpg IMG_8452.jpg IMG_8443.jpg IMG_8445.jpg IMG_8451.jpg De onderste twee hadden de minste wortels. Mogelijk dat die er nog niet aan toe zijn.

En het water blijft mooi in beweging.

IMG_8446.jpg
    Horks Fototopic 2.0

Comment

Hoe warm is het nu in de tipi ??

komt goe hier 😎!!

👍🏼 !! Remco's Runtz edition three <-> 01/02/2023 !! 👍🏼

Comment

• Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        27,5 graden en de lv is 40%, dus daar zal het niet aan hoeven liggen!

Frisse stekken zijn als een hapje bij de borrel, neen de nootjes nemen hen niet op de korrel!

Ik zag dat het opgetrokken plastic tot gevolg had dat de lv bij het open gedeelte lager was. Dus heb ik dat als volgt opgelost.

IMG_8459.jpg De stekken zijn al mooi opgedroogd zodat het gevaar voor rot geweken is.

IMG_8456.jpg IMG_8457.jpg IMG_8458.jpg Voorlopig laat ik de lamp nog even hoog hangen en houd het eenmalig vloeden per etmaal sowieso nog aan zolang ze niet beginnen te groeien.

De zaailingen hebben even een extra slokje gehad langs boven met een wat hogere Ec.

IMG_8454.jpg IMG_8455.jpg
      En ik was even langs het tuincentrum geweest waar ik wat grotere vijvermandjes gescoord heb.

IMG_8453.jpg Dit formaat is ideaal om een plant in te huisvesten i.p.v. twee per krat wat toch z'n nadelen heeft. Zoals dat een van beide het niet overleefd.

Echter is dat voor een volgende keer. Eerst maar eens zien deze ronde te volbrengen met de kratten!
      Horks Fototopic 2.0

Comment

Alle theorieën over te nat zijn begonnen ten spijt, vrees ik dat het probleem steeds is geweest dat 465 watt led power domweg te veel van het goede is voor stekjes van dit formaat. Zelfs al hangt de lamp zo hoog mogelijk. Kijk maar wat er gebeurt is met een stekje na twee dagen in het d.i.y. dwc systeem onder een 15 watt tci strip.

IMG_8461.jpg IMG_8463.jpg En deze staat dus constant in het water met het kleine blokje. Kennelijk heeft het daar helemaal niet aan gelegen de hele tijd. Echt balen dat ik dat nu pas inzie maar het is nu dan eindelijk helder.

De Uruzgan maakt het ook goed.

IMG_8464.jpg
        Horks Fototopic 2.0

Comment

• Rreppellsteeltjam
          Editing a comment
          Als de stekken onder de grote lamp gaan, herinneren we je der aan.

• Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Dan mag je me er nu wel aan herinneren.

• Tijnie82
          Tijnie82 commented
          Editing a comment
          zo maak je me wel.nieuwschierig hehe

Stekken en zaailingen in dezelfde ruimte starten geeft een probleem , de ene wil veel licht de andere niet.

Comment

• Rreppellsteeltjam
          Editing a comment
          Klein grut hoort in de hoek!

• Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Daar lig ik niet wakker van, ben allang blij dat ik de zwakke schakel heb gevonden!
      Bezig...
      X