Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Horks Fototopic 2.0

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Nu de planten onder een zacht ledlampje van 15 watt staan beginnen ze op te knappen. De zaailingen op de nootjes hebben de blaadjes terug omhoog.

    IMG_8751.jpg IMG_8752.jpg
    Dus aan het medium (alleen) heeft het kennelijk niet gelegen.

    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ja, blijkbaar hadden de planten meer last van het licht dan van de nootjes.

    • Bas Haze
      Bas Haze commented
      Editing a comment
      Ik vind het mooi niet opgeven dat maakt de hobby zo leuk steets meer ondeken over je plantjes daar doe ik het voor

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Opgeven kan altijd nog!

    Goedemiddag.

    Terwijl ik bezig was met de kleine hydrokorreltent, heb ik mijn andere kweekje op aarde voltooid en die op steenwol is bijna klaar.

    De voorbereidingen voor de nieuwe ronde op aarde zijn getroffen. Ik heb de toplaag bedekt met 5 cm metselzand omdat er tripsen in de bovenste laag van de aarde zitten en mijn stekken hadden besmet.

    IMG_8757.jpg
    De stekken heb ik vandaag weer in pyrethrum gedompeld, ditmaal heb ik de biologische afgewisseld met de gewone. Dit om zeker te zijn dat de beestjes niet resistent worden en ik alles geraakt heb. Meteen daarna heb ik de stekken gedompeld in schoon kraanwater, want anders overleven ze het niet en we willen alleen het ongedierte dood hebben. Mogelijk herhaal ik de behandeling nog een keer en misschien zelfs wel twee keer.

    IMG_8756.jpg
    Nu laat ik ze 24 uur in het donker bijkomen bij een temperatuur van 22 graden.

    En hier nog een paar kiekjes van de Sinaasappeltjes op steenwol. Ze drinken nog steeds behoorlijk!

    IMG_8758.jpg IMG_8762.jpg IMG_8761.jpg IMG_8766.jpg IMG_8759.jpg IMG_8760.jpg IMG_8765.jpg IMG_8763.jpg IMG_8764.jpg
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ja het is net als een vuurtje stoken als kind, maar de spanning is er ondertussen voor mij al af. Ik maak geen onderscheid meer tussen een begonia en een cannabis sativa plant. Tot de politie voor de deur staat natuurlijk, dan schiet ik in de stress!

    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      hahaha ja dat ceker

    • Elkwazizi
      Elkwazizi commented
      Editing a comment
      Zoveel toppen, helemaal top

    Al was 3 cm voldoende…..lekker oldschool met metselzand
    Heb gemerkt dat de sinaasappels idd kunnen zuipen.
    Maar heb ook wat nootjes gespot in d’r…
    Tegenwoordig is het wat dat betreft drama met al dat verwijfde genetica….

    Oja niet dompelen maar vegen jongeh!

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      De Sinaasappel is van regulier zaad en ik heb nog nooit zaad gevonden. Vreemd man. Ja, ze zuipen niet minder dan Ammie, mogelijk zelfs meer!

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Vegen doe ik ook maat! Ik heb er een scheerkwast bij!

    De toppen van de Sinaasappeltjes zijn altijd zo compact, dat ze nooit helemaal droog in de binnenste kern worden. Droger dan dit worden ze niet, dus de hens er in!

    IMG_8774.jpg Harder dan dit ben ik ze nog niet tegengekomen, zowel qua effect als topgevoel. Een pond ziet er uit als twee ons.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Eerst een week in het net en daarna in een papieren zak die ik open laat staan en af en toe even opschud. En om het droogproces iets te versnellen leg ik ze nog wel eens 24 uur terug in het net en daarna weer in de open papieren zak. Voelt alles goed droog dan doe ik een knijper op de zak en na een week of drie gaan de toppen in weckpotten die ik af en toe nog even lucht. Ik neem gemiddeld een maand de tijd om de oogst goed te curen.

    • KnetterMug
      KnetterMug commented
      Editing a comment
      Lekr topje 👌

    • Kunichika
      Kunichika commented
      Editing a comment
      Bedankt voor de uitleg, mijn conclusie is dat ze van buiten al droog waren. De takjes braken wel al af, maar n de pot weer terug vochtig geslagen. Nu helpt dit weer ook niet mee, als het binnenhuis vochtiger is als 63. Zal het niet meer drogen. Nu komt echt een rare vraag, wat voor papieren zak hebben we het over. Zo eentje van de friture, cafetaria zeggen ze bij jou geloof ik. Weer een grove fout, lijkt wel mottebal wat ik nu rook. En dat is niet de enige fout die ik de afgelopen dagen heb gemaakt. Daarover later meer in mijn kweekverslag 😑

    Goedemorgen beste kweekvrienden en vriendinnen.

    Zoals ik al vermoedde, lag het dus niet aan de nootjes.

    De bruine wortels maken plaats voor witte.

    IMG_8782.jpg IMG_8781.jpg
    Ja de planten knappen op in de stekkenkast waar ze maar 15 watt tci ledstrips op 60 cm afstand boven de kopjes hebben. De oorzaken achter de problemen van eerder zoals een teveel aan water, hebben ze nu totaal geen last van want ze staan in een bak voedingswater.

    IMG_8789.jpg Deze stekken staan sinds gisteren in de nootjes.
    IMG_8787.jpg IMG_8784.jpg Het leek me al raar dat het aan de hydrokorrels lag, aangezien anderen er zonder noemenswaardige problemen wel op kweken kunnen.

    En de Neesjes op steenwol beginnen ook op te knappen en wat kleur te krijgen.

    IMG_8786.jpg IMG_8785.jpg
    Door de hoeveelheid lumen van eerder bleven ze licht van kleur, hetgeen ik onterecht interpreteerde als een Ec tekort.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Dan toch eens aan calmag denken.

    • Monkey Man
      Monkey Man commented
      Editing a comment
      Maak je deze stekken ook van een moeder plant uit zaad?

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Tot op heden maakte ik altijd stekken van stekken, maar ik heb er nu meer nodig aangezien ik meer op de m2 wil zetten voortaan. Derhalve ben ik bezig om een paar moeders op te kweken waar ik voldoende materiaal van snijden kan. De meeste stekken zijn clone only die ik gebruik, dat wil zeggen dat ze door iemand anders al zijn uitgeselecteerd op de beste eigenschappen. Hierdoor voorkom je de nadelen die aan kweken uit zaad kunnen zitten en daarom zullen zitten.

    Af en toe een hapje natvoer voor de van nature slechte drinkers die katten zijn is wel aan te raden las ik ergens en dat klonk me niet onaannemelijk in de oren. Dat ik me goed had ingelezen leek de duidelijk geïrriteerde verkoopster te interpreteren als eigenwijsheid die ik het vuur aan de schenen legde met welk merk nat kattenvoer geschikt is. Ze moest haar meerdere vragen.

    IMG_8794.jpg

    Zo blijkt maar weer: men doet het nooit goed, dus doe het maar goed fout.

    IMG_8795.jpg
    Dit vond poes wel goed maar ik verkeer niet in de waan dat ze me dankbaar is. Nee, ik ken katten wel na bijna een kwart eeuw. Ehm een kwart kwart eeuw!
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Hier krijgt ie volle bak en eet maar wat nu en dan , valt goed mee van overgewicht. Maar hoe meer je leest over droogvoer hoe slechter he. Maine coons zijn zotte beesten he, zo mooi. Zijn ze oud geworden atmosphere1 ?

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      De ene droge brok is de andere niet natuurlijk. Remco normaal doet ze twee keer met zo'n pakje maar het was zondag en ze miauwde zo mooi hoog!

    • Kunichika
      Kunichika commented
      Editing a comment
      Die van mij, krijgen het elke dag 25gr maar eten het bijna nooit op, ik heb wel een stuk of 5 drinkbakjes staan verspreid. Stimuleert ook het drinkgedrag als het goed is.

    Het probleem is dat nog niet echt groeiende stekken eigenlijk overal wel last van hebben , en hoe ouder ze worden , hoe erger.

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ik doe een paar scheppen maërl in het voedingswater bij het inwateren als ik de grond hergebruik maar calmag heb ik nog nooit nodig gehad.

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      De maerl vangt dat mogelijk op, ik meen dat kieseriet ook helpt.

    • atmosphere1
      atmosphere1 commented
      Editing a comment
      Vermiculiet is een erg goede toevoeging aan je grond , ook als calmag bron , en slow release.

    Vandaag is de nieuwe ronde op aarde van start gegaan op 18literpotten onder 800 watt ledpower. Máár de lamp heb ik flink gedimd ditmaal om de beginfase ook leuk te houden voor de kleintjes.

    De nieuwe ronde behelst het volgende: twaalf Sinaasappeltjes op hergebruikte aarde en de twee stekken die over waren op hydrokorrels. Eens kijken of ik die mee kan krijgen, zo niet dan volbreng ik deze ronde met twaalf stuks op aarde. Waarom sjouwen met aarde als je die kan hergebruiken? De vorige ronde had ik er negen in 18literpotten maar dat vond ik toch wat te weinig. Temeer omdat het juiste moment van schakelen lastiger te bepalen wordt naargelang je er minder op de m2 zet. Ook worden de schakels zwakker bij lagere aantallen.

    Liever nog had ik er zestien of eenentwintig gezet maar zoveel stekken waren niet voorradig en bovendien verkies ik hydro bij meer dan twaalf omdat ik geen trek heb met zoveel aarde te sjouwen. Maar de kans is groot dat dit mijn laatste kweek zal zijn met dit geringe aantal planten en dus ook mijn laatste kweek op aarde. Volgende keer ga ik voor twee en dertig op de m2 minimaal of meer. Waarom? Het moment van schakelen is makkelijker te bepalen, je hoeft minder per plant te halen voor een mooie score én je schakels worden sterker want als er een of twee uitvallen is dat niet zo;n ramp als wanneer een van de vijf herman is.

    Kan je je dat inbeelden?

    Gelukkig maar want foto's zijn er vandaag niet.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • atmosphere1
      atmosphere1 commented
      Editing a comment
      Tijnie82 ; correct

    • atmosphere1
      atmosphere1 commented
      Editing a comment
      Hork : maar de stekken moeten eerst nog aanslaan, dat kan ook even duren

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Inderdaad, beide heeft voor- en nadelen. Met stekken blijft het ook vaak lastig ze allemaal tegelijk mee te krijgen daarom neig ik steeds meer naar hoe meer op de meter hoe beter. Mijn streven is nu om te beginnen met honderd gewortelde stekken in startblokken direct op 12/12. Vervolgens de achterblijvers stapsgewijs verwijderen. Maar zoveel stekken kost voorbereiding. Ook wil ik een ander medium dan steenwol proberen. De uitval op steenwol vind ik te groot.

    Goedenavond beste kweekvrienden en vriendinnen. Hier zijn we dan weer met het nieuwsbericht vanuit het hok van Hork!

    IMG_8798.jpg Dertien van de veertien Sinaasappelstekken zijn aangeslagen en slechts eentje - de plant linksvoor die toevallig net niet op de foto staat - heeft het moeilijk. Ze krijgt nog 24 uur de tijd en wordt indien nodig vervangen met de laatste Sinaasappelstek die nog beschikbaar is.

    IMG_8801.jpg IMG_8800.jpg
    Ik heb er minimaal twaalf nodig maar indien mogelijk probeer ik er veertien mee te krijgen. Gisteren heb ik alle planten ingewaterd met ongeveer 10% van de pot inhoud (1,8 liter) met aangezuurd kraanwater naar pH 5.7. Hierin had ik drie scheppen maerl in opgelost om de hergebruikte grond van extra kalk te voorzien. De twee stekken op de korrels hebben een hapje voeding meegekregen (Ec 1.2).

    IMG_8805.jpg IMG_8804.jpg De 800 watt ledstrips zijn flink gedimd, naar welk exact wattage heb ik nagelaten te meten. En die lamp hangt pas waterpas als de waterpas waterpas hangt zoals ondertussen bekend en dat is nu dus want die hangt precies waterpas! Kijk maar!

    IMG_8806.jpg
    En de oogst van de vorige ronde Sinaasappeltjes is bijna gebruiksklaar! Ik denk nog een dag, hooguit twee en dan is het zover beste maten, dus houd jullie brievenbussen in de gaten!

    IMG_8803.jpg
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • Tijnie82
      Tijnie82 commented
      Editing a comment
      miss van die simpele bedruppeling van blumats kost niet veel en makkelijk alles los verkrijgbaar

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Nee geen druppelaars voor mij.

    • KnetterMug
      KnetterMug commented
      Editing a comment
      Ik maar welke dag, blijf ik voor thuis🥳

    Heb je die SOG zelf wel eens onder HPS gezet?

    Daar zit toch wel wat (veel) meer strek in…

    Comment


    • Monkey Man
      Monkey Man commented
      Editing a comment
      Wat je zegt ik doe nu voor het eerst led en ze waren amper extra gaan strekken. Als ik het geweten had had ik ook langer voor gegroeid

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ja een keer, ze strekten zo extreem dat sommigen om kiepten. Onder led kan je ze mooi kort en gedrongen houden.

      Monkey Man je haalt de strek er ook uit door het wattage te verhogen. Doe je dat na 12/12 nog gaat de groei er in de hoogte uit.

    Leermoment Monkey Man het is om die reden slim om de genetica vaker te draaien en dr te leren kennen. Led geeft minder strek is algemeen bekend maar vind het verschil met de SOG onder hps wel significant. Hier is het qua Bud verdeling net een Amnees

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Dat verschil is absoluut significant.

    • Monkey Man
      Monkey Man commented
      Editing a comment
      Ja zeker interessant. Zeker omdat ik maar een rooftent heb en weinig hoogte is led vele malen gunstiger. Heb nu stekken uit fem zaad gemaakt voor de volgende ronde. Maar ga snel even op pad voor geselecteerde stekken en met die soort paar rondes blijven knallen.

    Het restant van de hydrokorrelkweek dat ik verpot had naar big blocks en onder 15 watt tci ledstrip gezet, is wat mij betreft genoeg bijgetrokken om voor de herkansing te gaan onder naar 200 watt gedimde Samsung strips, die op hun hoogst hangen.

    Het zijn allemaal Amnezen m.u.v. een Uruzganstek en een Maple Leaf indicastek. Ook staan er nog drie planten op hydrokorrels bij, te weten de Super Skunk en Sensie Skunk zaailing en een Maple Leaf indica stek. Vooralsnog staat het vloeden nog uit, misschien dat ik ze morgenochtend even kort vloed.

    IMG_8814.jpg IMG_8819.jpg IMG_8815.jpg IMG_8818.jpg IMG_8817.jpg Ideaal aan deze blokken is ook dat je de planten altijd nog even kunt dompelen in wat pyrethrum zolang ze nog niet op 12/12 staan. Wel even wachten tot de blokken bijna droog zijn.


    Horks Fototopic 2.0

    Comment


      De Sinaasappeltjes op aarde zijn goed aangeslagen en heb de ledlamp al laten zakken. Enkele zijn al wat gestrekt maar die worden getopt. De drie op hydrokorrels was leuk om te proberen maar die gaan het niet redden. Ik krijg stek noch zaailingen aan de praat op dat medium.

      IMG_8821.jpg IMG_8823.jpg IMG_8824.jpg IMG_8822.jpg

      Gelukkig heb ik er maar twaalf nodig!
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Heb ik al geprobeerd. Het restant stekken in kleine netpotjes met korrels, inwateren met Ec 1.3 en pH 5.1 maar het schiet allemaal niet op. Alleen de Maple Leaf indicastek heeft het naar de zin op de korrels maar die heeft beestjes dus die heb ik er uit gezet. Behandelen ben ik nog aan het overwegen.

        Waar het aan ligt mag Joost weten, maar ik krijg de planten zo moeizaam aan de praat op de borrelnootjes en veel vaker zelfs helemaal niet, dat de lol er voor mij van af is gegaan. Ik heb geaccepteerd dat het medium niet voor mij is, met gezonde tegenzin maar het zij zo. Beginnen op die korrels heeft ook forse nadelen, zoals dat je de planten niet meer kunt dompelen in pyrethrum indien nodig.
        Last edited by Hork; 5 November 2022, 21:17.

      • atmosphere1
        atmosphere1 commented
        Editing a comment
        Je hebt wel een groot raadsel teweeg gebracht ! Het antwoord zal niet om 1 ding gaan, maar om meerdere factoren.

        Belangrijkste is inderdaad met goed gewortelde stekken werken als er zo veel grote luchtkamers zijn als op die nootjes. maar, fuck de nootjes , back to growing !

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Ik heb het ook met prachtstekken geprobeerd maar kreeg ook die niet aan de praat. Zelfs de zaailingen die ik er direct in had gezaaid en eerst prachtig waren verpieterden later en gingen dood. In het directe begin had ik een Amnees waar de wortels al onderuit kwamen die het ook zomaar opeens begaf. Het is mij op het laatst een mysterie en waar het bij aarde al lastig te bepalen is of ze te nat of te droog staan, weet je dat bij de nootjes helemaal niet.

        Maar ja, het moet wel kunnen aangezien andere kwekers er zonder problemen mee werken.

      Goedenavond.

      Ik heb een selectie gehouden in het hok met de Sinaasappeltjes en ga verder met de volgende twaalf dames.

      IMG_8826.jpg IMG_8827.jpg
      Zoals jullie kunnen zien zijn ze naar de kapper geweest. Ik heb ze ruwweg op dezelfde hoogte geknipt en van het restmateriaal nieuwe stekken gemaakt. Ditmaal gaan we het proberen met steekschuim i.p.v. met de 4 x 4 cm steenwol blokjes. Alhoewel ik een fan ben van steenwol, heeft het als nadeel dat de toplaag gauw uitdroogt wat het wortelen kan bemoeilijken. Dit schijn met steekschuim niet zo te zijn. We gaan het zien.

      IMG_8829.jpg
      Horks Fototopic 2.0

      Comment


      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        k ken wel paar lui die dat doen elke jaar een nieuwe moeder maar als die nieuwe moeders maken doen ze vaak eerst wat nieuwe zaailingen in de groei en de mooiste pakken ze paar stekken van om nieuwe moeder van te maken en dan weer stek van te maken en dat is dan de moeder

      • Tijnie82
        Tijnie82 commented
        Editing a comment
        maar lijkt me ook beter zoals jij doet de genetica constant hergebruiken zodat je constante kwaliteid hebt

      • KnetterMug
        KnetterMug commented
        Editing a comment
        Staat er goed bij ukkie 's

      Wesley pipes Ik heb mijn Amnees nu 13 jaar en zeg volmondig, ja! De groei kracht en met name de blad grote is aanzienlijk afgenomen. Planten van een Amnees met het grootste schutblad geven het meeste. Ze zuipen en hebben vaak ook de dikste stam. De afname schat ik zo’n 30%

      Comment


      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Aangezien PH donner de stek al 13 jaar draait veronderstel ik dat die nog altijd bevalt.

        Heb de betreffende Amnees zelf ook en ze stelt nooit teleur, veel beter dan al dat fancy zaad inderdaad mafferd met die kleurrijke naampjes.

      • atmosphere1
        atmosphere1 commented
        Editing a comment
        feit is wel dat er knallende genetica tussen alle zaden zitten , maar hoe ga je dat vooraf uitvinden?
        Met stekken is het maar net wat de stekleverancier te bieden heeft , dat zal goede genetica zijn . Maar heb je eenmaal een partij echt goede zaden , dan kan je opbrengst echt hoog zijn.

        Een manier om moeders voor stekken te selecteren , ik heb het nog nergens gelezen of er van gehoord, is een reeks moeders op te kweken en gewoon in de groei laten staan , en van elke moeder 1 tak op 12/12 zetten. Deze vervolgens laten afbloeien . Je ziet dan welke je wil en kunt gelijk stekken van die plant. Dit zou moeten werken , dat is de theorie. Er bestaat nog geen bewijs voor.

      • Wesley pipes
        Wesley pipes commented
        Editing a comment
        De toppen apart verduisteren dan ? Lijkt me wel een experimentje waard dat. Jammer dat elektriciteit zo duur staat wel...
    Bezig...
    X