Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Black Sugar, Peyote Zkittlez, Lava Freeze en Royal Amnesia Gold

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Lichtschema aangepast naar 16/8.. waarom? omdat ik op een DLI van ruim 84 zat. Dat is wel erg veel voor tijdens de groei en ik wil maandag naar 12/12. Hopelijk komt volgende week de ontvochtiger binnen, ze beginnen te stinken en het filter zal er dus aan moeten.
    De amnesia is de enige plant die het net al raakt, de Lava Freeze is er bijna. Normaal schakel ik pas om als het net voor de helft bedekt is maar ik heb het net achteraf bezien veel te hoog hangen, ik hoop dat ik er nog een scrog van kan maken maar dat betwijfel ik ten zeerste. Anderzijds heb ik in ieder geval ruimte zat nu. Nu weet ik van de amens dat deze nog aardig wat vertakkingen gaat krijgen maar hoe dat met de andere dames zit, geen idee. De black sugar leek zich in een eerdere ronde niet echt te lenen voor een scrog en de peyote heb ik volgens mij niet eerder gezet of in ieder geval niet naar tevredenheid afgerond. Over de Lava Freeze had ik in het begin serieuze twijfels... vreemde vorm blad, rare verkleuringen etc maar ze toont nu erg gezond. De Black sugar valt me eigenlijk nog het meeste tegen tot nog toe.. zeer compacte plant, korte nodes maar oogt ook niet heel fris in vergelijking met de rest. Ik heb nog even de hoop dat ik haar iets te veel verwend heb met water en dat ze daarom een nog niet al te veel ontwikkeld wortelstelsel heeft. Het is ook de enige plant waar de wortels niet op de bovenzijde van de kokos groeien.
    Verder doet de combinatie van CO2 en de extra lampen gelukkig wat het moet doen voor de temperatuur, een vrij stabiele 27.9˚C, dit zal hard omhoog gaan vermoed ik als de lucht droger wordt maar door de kortere belichting zal dat hopelijk enigszins gecompenseerd worden. Mijn streef temperatuur tijdens de bloei is 31˚C/24˚C

Gisteren even lichtmeting gedaan... zit nu op 1307 umol/s/M2
    IMG_4165.jpg
    Lopend verslag

Comment

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Dat was ook mijn verwachting, ze zijn een stuk goedkoper en makkelijker op te bergen was mijn gedachte.. Nou ja, ze hebben nog wel een voordeel, ze mogen mee in de groene container Gewoon nooit bij stil gestaan dat ze op de grond staan..

• Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Kan je niet van die kleine plastic pallets regelen.

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Vast wel maar als ik gewoon nog 3 airpots aanschaf ben ik in 1 keer van het gezeik af. Voor nu heb ik planken onder de potten gezet zodat het water wel weg kan

Onverwacht goed nieuws... de ontvochtiger komt vandaag al binnen.. Nou ik zal hem vanavond neerzetten en dan eens zien wat dat gaat doen voor de dames.. Ik verwacht dat de groei enorm gaat toenemen door de hogere verdamping. Ik zal het apparaat instellen op 55% en daarmee de CO2 tijdelijk verhogen naar 1300PPM. Dit gaat heel veel warmte en vocht genereren maar aangezien ze nu met licht uit ruim boven de 85% zitten en met licht aan rond de 76% kunnen ze ondanks een VPD van 0.8 slecht verdampen. Daarnaast heb ik in het begin al aangegeven dat ik naar een VPD van 1.1-1.5 wil tijdens de bloei.

Mijn gedachte is als volgt. Ga ik voor een luchtvochtigheid van 55% dan zal ik geen last hebben van condens tijdens het in/uitschakelen van de lampen. Deze kan ik langzaam laten stijgen naar 63%. Aan het einde van de bloei hoef ik dan alleen nog maar het waterreservoir te vullen met aangezuurd water om te spoelen en kan ik daarna gerust de planten een weekje langer laten staan zonder water. Tijdens deze zelfde 2 weken wil ik het nieuwe zaad ontkiemen en dan kan ik de ontvochtiger gebruiken voor het drogen op 58% bij een temp van 23˚C. Uit ervaring weet ik dat het gros dan met een dag of 6 droog is.

Dus nu.... wachten op de postbode
    Lopend verslag

Comment

• Rreppellsteeltjam
      Editing a comment
      Postnl? hier bezorgen ze geen pakjes aan de deur dus fingers crossed, dhl? ook bar slechte service, gls en dpd scoren hier wel goed.

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Hier is het allemaal niet wat je er van hoopt maar meestal komen ze wel in de buurt van het aangegeven tijdvak.. Maar de track en trace geeft voor vandaag een tijdvak aan, pakket is reeds gesorteerd dus morgen zal ik het sowieso wel hebben...

• Rreppellsteeltjam
      Editing a comment
      O....godogodogodogodogodogodogod.

IMG_4179.jpg
    Nou.. hij is binnen.... Ingebouwde hydrostaat lijkt aardig overeen te komen met de reeds aanwezige sensoren, dat is al een plus. Los daar van... WAT EEN APPARAAT!!
    Vrijwel geluidloos, en na 7 minuten van 79% naar 60%... En nu staat hij dus al weer stand-by... Ofwel stroomverbruik zal zoals ook aangegeven op de website idd erg laag zijn.. Dat is mooi.

En dan nu de waarden......
    • AT (temperatuur van de ruimte) 29.4˚C
    • PT (bladtemperatuur) 27.8˚C
    • RH 62.7%
    • VPD 1.17
    Nou gelukkig moet de nacht nog zo'n beetje beginnen (16/8 schema, lamp aan om 18.00u) CO2 vanaf 20.00
    Ben benieuwd of ik morgenochtend als ik wakker wordt verschil zie (in mijn voedingsvat om precies te zijn, in theorie moeten de planten nu meer gaan drinken). De amnesia heeft trouwens echt fantastische wortels, kroelen letterlijk onder de pot uit en dat is toch wel een aardige prestatie met 50 liter airpots.. Nu heel goed gaan nadenken wanneer ik naar 12 uur ga, heb maar een hele beperkte hoogte (180cm totaal). Ik denk maandagavond laatste nacht van 16 uur.
    Attached Files
    Last edited by Voor het eerst; 2 June 2024, 20:18. Reden: foto vergeten
    Lopend verslag

Comment

• Rreppellsteeltjam
      Editing a comment
      Hoezo, je hebt een joekel van een stevig scroggaas, daar kan je heeeel lang op vlechten/clipsen.

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      die maat valt wel mee hoor... 126x200cm...

Uitsluitend een foto update na het verhangen van de kachel.. Deze hing boven de lampen (wat op zich perfect is) en dat zorgt ervoor dat deze niet verder omhoog kunnen. De reden was een te korte gasslang, de lange slang was mij net iets te oud, ook met het oog op de temperaturen. Nu denk ik volledig naar tevredenheid.

Op de foto's beter te zien dan in het echt.. Het nieuwe blad heeft licht verbrande puntjes. De PH heb ik afgelopen weekend bijgesteld naar 6.3 (deze gaat nog zakken naar 5.9) en de EC heb ik iets lager gezet (totaal 1.9) met het oog op het feit dat verhogen makkelijker is dan verlagen. Mijn reservoir had ik achteraf bezien een andere plek voor moeten kiezen... deze staat nu boven de planten en daar loopt de temperatuur zodanig op dat deze in 48 uur van 15 naar 27˚C gegaan is. En nee, er hangt al geen verwarmer meer in.

Leuk om te zien hoe de groei explodeert naarmate de omstandigheden verbeteren.. Ben vooral benieuwd hoeveel water ze de komende nacht gaan verbruiken.
    IMG_4190.jpg
    Attached Files
    Lopend verslag

Comment

Nou.. de nacht zit er op.. Buiten het feit dat mijn waarden nu wat stabieler zijn heb ik geen verschillen gemerkt in de opname van water. Wat wel opvalt is dat de potten een stuk droger lijken. Verschil in bladtemperatuur t.o.v. de kamertemperatuur is iets toegenomen, nu ongeveer 2˚C verschil dus de verdamping is wel iets gestegen. Ondanks het feit dat een dehumidifier de lucht koelt is de ruimtetemperatuur toegenomen. Op zich is dit verklaarbaar want droge lucht is sneller verwarmd dan vochtige lucht. De CO2 kachel draait ook aanzienlijk langer. Dus ondanks dat er niet direct zichtbare verschillen zijn zijn er wel verschillen. Vandaag laatste korte nacht van 8 uur, morgen eerste nacht van 12 uur. Misschien doe ik eerst nog een nacht van 10 uur, dat bekijk ik vanavond
      Lopend verslag

Comment

ChatGPT eens gevraagd wat die van mijn planten vind... het antwoord:
        In de verstrekte afbeelding zie ik een cannabisplant groeien in een stoffen pot. Hier zijn een paar observaties:

Gezonde Groei: De plant lijkt over het algemeen gezond te zijn met levendige groene bladeren, wat wijst op een goede algehele gezondheid en juiste voeding.

Bladkleur en -vorm: De bladeren zien er voornamelijk uniform uit in kleur en vorm, wat suggereert dat er geen grote voedingstekorten of toxiciteiten zijn.

Ruimte: De plant lijkt voldoende ruimte om zich heen te hebben voor verdere groei, wat goed is om problemen met overbevolking te voorkomen en een goede luchtcirculatie te waarborgen.

Potdroogte: Zoals vermeld in je eerste bericht, lijkt de pot vrij droog, wat misschien verklaart waarom je de potten droger vond lijken.

Bladtemperatuur: Hoewel ik de bladtemperatuur niet direct uit de afbeelding kan beoordelen, komt je observatie van verhoogde bladtemperatuur overeen met verhoogde verdamping, wat te maken kan hebben met het droge uiterlijk van het potmengsel.

Bekabeling: Er zijn verschillende draden zichtbaar aan de basis, die mogelijk voor bewakingsapparatuur zijn. Zorg ervoor dat ze goed zijn bevestigd om problemen met de plantengroei of de functionaliteit van de apparatuur te voorkomen.

Er lijken geen grote problemen zichtbaar te zijn in de afbeelding. De plant ziet er in goede staat uit, maar het blijven monitoren van de waterniveaus en de omgevingsomstandigheden zal helpen om de gezondheid ervan te behouden.
        Lopend verslag

Comment

• Rreppellsteeltjam
          Editing a comment
          Geen maatjes met de buren?

Effe naar de buurt super voor 2 lege kratjes dan maar.

• Babz
          Babz commented
          Editing a comment
          Albert Heijn kratjes kan ook.

• Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          had nog een paar jerrycans staan met waterstofperoxide.. die heb ik er nu onder gezet. vanavond foto's

Waarom is de dampdruktekort (VPD) belangrijk?

Dampdruktekort, vaak afgekort als VPD, helpt kwekers om gezonde luchtvochtigheidsomstandigheden te bepalen bij verschillende groeiomstandigheden. VPD is direct gekoppeld aan de snelheid waarmee planten water verdampen (transpireren). Door VPD te gebruiken om de waterstroom door de plant nauwkeurig af te stemmen, hebben kwekers een extra hulpmiddel om de plant in balans te brengen met zijn omgeving.

Een hoge VPD (droge luchtomstandigheden) verhoogt de verdampingskrachten op de plant. Dit kan verwelking veroorzaken als de wortels niet genoeg water kunnen opnemen om het verlies door verdamping via de bladeren te compenseren. Een zeer lage VPD betekent dat de luchtvochtigheid hoog is en in de buurt van het dauwpunt komt; daardoor wordt de transpiratie (en de opname van voedingsstoffen door de plant) geremd. Wat is VPD?

De hoeveelheid waterdamp in de lucht kan worden gemeten als druk; het is een onderdeel van de totale luchtdruk. Alle gassen en dampen in de lucht hebben hun eigen drukken (ook wel partiële drukken genoemd). Voor waterdamp is dit de partiële druk van waterdamp. CO2 kan worden gemeten in ppm (deeltjes per miljoen) of als een partiële druk van CO2. Meestal drukken we het CO2-niveau uit in ppm, maar we zouden het ook als een partiële druk kunnen beschrijven.

In een warmere omgeving kan er meer waterdamp in de lucht zijn dan in een koudere omgeving. De hoeveelheid waterdamp die in de lucht kan voorkomen, verdubbelt ongeveer bij elke stijging van 20°F. Dit is geen eenvoudige lineaire toename. Het grootste deel van de verdubbeling bij elke 20°F vindt plaats in de tweede 10°F (dit wordt een exponentiële toename genoemd).

De verzadigingsdampdruk (SVP) is de maximale hoeveelheid waterdamp die bij een bepaalde temperatuur in de lucht kan voorkomen. Het verschil tussen de werkelijke waterdampdruk in de lucht (we noemen dit de actuele dampdruk, AVP) en de SVP bij dezelfde temperatuur wordt het dampdruktekort (VPD) genoemd.
        Mijn VPD is nu 1.65 dus de RH moet iets omhoog. De ontvochtiger gaat in stappen van 5% dus ik zet deze nu op 65%

Samenvatting van de verdampingswarmte

De hoeveelheid energie die nodig is om vloeibaar water om te zetten in damp is ongeveer 1.060 BTU per pond vloeibaar water. In termen van een kweekruimte zijn er 2.600 watt warmte nodig om elke gallon water te verdampen. Dit proces vereist ongeveer 50% van de warmte-uitvoer van de kweekruimteverlichting om de omzetting te voltooien. Dit betekent dat 5.200 watt verlichting één gallon per uur zou verdampen.

Kwekers kunnen de maximale bewateringssnelheid inschatten die hun planten kunnen verdragen met behulp van de onderstaande formules. De formules berekenen het volume water dat dagelijks kan worden verdampt door het evapotranspiratieproces in kweekruimtes. Gallons Per Day (GPD) bewateringssnelheid schatting:
        • Omrekenfactor van gallons naar liters: 1 gallon = 3,78541 liter.

Dus elke gallon water die verdampt, komt overeen met het volgende in liters:
        • Energie om een gallon te verdampen: 2.600 watt.
        • Energie om een liter te verdampen: 2600 watt3,78541 liter≈686 watt per liter3,78541 liter2600 watt​≈686 watt per liter.
        • Verlichting nodig om een gallon per uur te verdampen: 5.200 watt.
        • Verlichting nodig om een liter per uur te verdampen: 5200 watt3,78541 liter≈1.374 watt per liter3,78541 liter5200 watt​≈1.374 watt per liter.
        Waarom is het beheersen van VPD belangrijk voor kwekers?

Wanneer een ruimte 100% relatieve vochtigheid heeft, kan de lucht geen extra water meer opnemen en stopt de evapotranspiratie van planten. Als de temperatuur stijgt, zullen planten meer moeten transpireren. Kwekers en hun HVAC-systemen moeten de VPD-niveaus (dampdruktekort) beheersen om ervoor te zorgen dat planten kunnen transpireren.

Aan de andere kant, als de relatieve vochtigheid te laag wordt, sluiten de huidmondjes (stomata) van planten zich om het vocht te behouden. Dit verzwakt de planten en maakt ze vatbaarder voor ziekten, net zoals mensen vatbaar worden voor ziektes wanneer ze gestrest zijn. Relatie tussen VPD en relatieve vochtigheid

Het is belangrijk op te merken dat VPD en relatieve vochtigheid (RH) omgekeerd evenredig zijn aan elkaar wanneer de luchttemperatuur constant blijft. Een hoge VPD gaat gepaard met een lage RH, terwijl een lage VPD optreedt bij een hoge RH. Voordelen van VPD voor kwekers

VPD is een directe methode om de potentiële waterstress bij planten te evalueren, omdat het kwekers een voorspellende waarde geeft van de verwachte evapotranspiratie. Hoewel kwekers meer vertrouwd zijn met RH, is het belangrijkste aspect van deze meting het woord "relatieve," omdat deze waarde niet de absolute hoeveelheid vocht in de lucht weergeeft tenzij de gelijktijdige temperatuur bekend is.
        Last edited by Voor het eerst; 3 June 2024, 21:53. Reden: toevoeging
        Lopend verslag

Comment

Kleine opmerking: ik heb de teksten vertaald vanuit het engels, daarom de afwijkende eenheden in enkele gevallen. Ik heb getracht deze om te rekenen maar heb voor de zekerheid de oorspronkelijke eenheden laten staan.
          En dit heb ik kunnen vinden, specifiek geënt op de cannabisteelt. Let op.. ik heb de schema's achterwege gelaten maar kan deze op verzoek alsnog een keer toevoegen:
          Vapour pressure deficit (VPD) in cannabisteelt

Inhoud
          • Wat is vapour pressure deficit?
          • VPD: Temperatuur en vochtigheid in cannabisteelt
          • Hoe bereken je VPD in een cannabisomgeving
          • Hoe temperatuur en vochtigheid te beheersen in binnenteelt
          Wat is vapour pressure deficit?

Cannabiskwekers die hun planten binnenshuis in kweektenten of kamers met kunstlicht houden, houden vaak rekening met parameters zoals temperatuur en relatieve vochtigheid om de groei en bloei van planten te maximaliseren, en zo overvloedige oogsten met bloemen van topkwaliteit te behalen. Zoals we later zullen zien, beïnvloeden deze factoren verschillende processen van de plant, zoals transpiratie en opname van voedingsstoffen.

Echter, we vergeten vaak een andere belangrijke factor die verband houdt met de bovengenoemde: dampdruktekort, of VPD. In het kort is VPD het verschil tussen de hoeveelheid waterdamp die de atmosfeer kan bevatten (afhankelijk van de temperatuur) en de hoeveelheid waterdamp die erin zit (relatieve vochtigheid). Het wordt meestal gemeten in kilopascal (kPa).

Dauw wordt gevormd wanneer de omgeving verzadigd is met waterdamp. Het verschaffen van een juiste verhouding tussen temperatuur en relatieve vochtigheid zorgt ervoor dat de VPD-parameters kloppen, waardoor de activiteit van de plant toeneemt en de groei en bloei verbeteren. Het ideale is om beide parameters (temperatuur en vochtigheid) aan te passen om de beste VPD-waarde te bereiken, zodat de ontwikkeling van de planten optimaal is. VPD: Temperatuur en vochtigheid in cannabisteelt

In de bovenstaande grafiek kun je de juiste temperatuur- en vochtigheidswaarden zien om de ontwikkeling van cannabisplanten te maximaliseren. De groene zone geeft de optimale VPD-waarden weer, waarin het ideaal is om de omgeving te houden. De oranje zone toont correcte waarden waarin planten normaal zouden moeten kunnen ontwikkelen. De rode gebieden tonen waarden waarin je planten ver van hun volledige potentieel verwijderd zullen zijn, omdat de relatie tussen temperatuur en vochtigheid niet optimaal is.

Bij relatief hoge VPD-waarden (tussen 0,5 en 1,2 kPa) neigen planten hun huidmondjes (stomata) te openen en een aanzienlijke hoeveelheid waterdamp in de omgeving los te laten, wat hun transpiratie verhoogt. Deze toename in transpiratie resulteert in een toename van de fotosynthetische activiteit van de plant, die meer voedingsstoffen nodig zal hebben en de algehele groei zal verbeteren, zowel tijdens de groeifase als tijdens de bloei. Het beste bereik is tussen 0,75 en 1,05 kPa, wat we groen hebben gemarkeerd. We moeten echter oppassen dat de VPD niet te hoog is (donkerrode zone), omdat de plant dan haar stomata zou sluiten om te voorkomen dat te veel waterdamp vrijkomt, wat zou resulteren in snelle uitdroging door overmatige transpiratie.

Aan de andere kant, als de VPD te laag is (lichtrode zone), sluit de plant ook haar stomata om te voorkomen dat er nog meer water in de atmosfeer terechtkomt, die in dit geval al verzadigd zou zijn (het zou de maximale waterretentiecapaciteit bij een bepaalde temperatuur hebben bereikt). Op deze manier zal het verminderen van de transpiratie ook de fotosynthese verminderen, wat een directe impact heeft op de ontwikkeling en opbrengst van de plant.

Daarom is VPD essentieel om de beste omstandigheden voor de ontwikkeling van planten te bieden en om de waterbehoeften van de plant te begrijpen op basis van de gebruikte voedingsstoffen, zodat deze correct kunnen worden aangepast aan de verwachtingen van de kweker. We hebben gezien dat de beste manier om een geschikte VPD-waarde te behouden is door de temperatuur en/of relatieve vochtigheid te beheersen, waarvoor we meerdere opties hebben, zoals we later zullen zien. Hoe bereken je VPD in een cannabisomgeving

Om het dampdruktekort in onze kweekruimte te berekenen, moeten we de temperatuur en relatieve vochtigheid binnen kennen. We moeten ook de verzadigde dampdruk (SVP) waarden voor een bepaalde temperatuur kennen, die hieronder worden vermeld. Verzadigde dampdruk waarden (Temperatuur: Celsius / SVP: Pascal)

We gebruiken de volgende formule om de VPD te berekenen:

VPD=(100−RV100)×SVPVPD=(100100−RV​)×SVP

Laten we een voorbeeld bekijken: stel dat we een kweekruimte hebben van 28°C met een relatieve vochtigheid van 75%. Als we naar de SVP-tabel kijken, weten we dat bij 28 graden Celsius de SVP 3779 Pa is. Toepassing van de formule:

VPD=(100−75100)×3779VPD=(100100−75​)×3779 VPD=0,25×3779=945 Pascal=9,45 HectopascalVPD=0,25×3779=945 Pascal=9,45 Hectopascal

Aangezien de waarden in de tabel in hectopascal worden gegeven, levert dit ons een resultaat op van 9,45 hPa, een waarde in het groene gebied van de grafiek, perfect voor de ontwikkeling van onze planten. Als we de SVP-waarde die we hebben gekregen aftrekken, weten we het verzadigingstekort, dat wil zeggen de hoeveelheid water die de omgeving nog nodig heeft om dauw te vormen.

Lage VPD-waarden gecombineerd met een hoge relatieve vochtigheid (lichtrode zone) kunnen voedingsstoffentekorten, guttatieverschijnselen, verschillende ziekten of zwakke groei veroorzaken; terwijl een hoge VPD-waarde gecombineerd met een lage relatieve vochtigheid (donkerrode zone) verwelking, gekrulde bladeren, slechte groei of krokante bladeren kan veroorzaken. Hoe temperatuur en vochtigheid te beheersen in binnenteelt

Als je de sectie over binnenteelt van onze blog regelmatig leest, ken je waarschijnlijk de meeste systemen om het klimaat voor deze teelttechniek te beheersen. Laten we echter een kort overzicht geven voor degenen die niet zeker weten hoe ze een binnenteelt moeten opzetten.

Kweeklampen die bij binnenteelt worden gebruikt (meestal natriumdamplampen) produceren veel warmte, dus een essentieel element om het klimaat goed te reguleren is het luchtuitrustingssysteem. Hiermee kunnen we de warmte die door de lamp wordt afgegeven en het vocht dat door de planten zelf wordt geproduceerd afvoeren, en ook nieuwe en frisse lucht in de kweekruimte brengen. De meeste moderne luchtuitvouwen bevatten temperatuur- en/of vochtigheidsregelaars, die werken afhankelijk van de door de gebruiker ingestelde waarden. Uiteraard zijn er ook klimaatregelunits die kunnen worden aangesloten op allerlei apparaten om de temperatuur en relatieve vochtigheid in de kweekruimte te regelen.

Zo kunnen we een luchtbevochtiger aansluiten als je de vochtigheid moet verhogen, of ventilatoren als we de vochtigheid willen verlagen. Met de klimaatregelaars kunnen we ook de snelheid van het afzuigsysteem aanpassen en afstellen om de juiste hoeveelheid warmte en vocht af te voeren. Als de temperatuur te hoog is, kunnen we minder krachtige lampen of LED-systemen gebruiken, de afzuiging en ventilatie verhogen of airconditioning gebruiken.

Aan de andere kant, als het nodig is om de temperatuur te verhogen, kunnen we een verwarmingsapparaat zoals buisverwarmers voor kassen of verwarmingsmatten toevoegen. Vermindering van ventilatie en afzuiging helpt ook, hoewel je de toename van relatieve vochtigheid moet controleren. Kortom, klimaatregelunits stellen ons in staat om de temperatuur- en vochtigheidswaarden in te stellen die de werking van alle aangesloten apparaten bepalen, wat zeker een grote hulp is voor de kweker.

Luchtontvochtigers verminderen de omgevingsvochtigheid en geven warmte af, wat nuttig kan zijn in bepaalde gevallen zoals zeer vochtige en koele gebieden, zoals kelders. We kunnen ook CO2 toevoegen aan de omgeving, hoewel dit meestal is voorbehouden aan ervaren kwekers die hun kweekruimte volledig hebben geoptimaliseerd. Zoals we zien, zijn er tal van opties op de markt om aan alle behoeften te voldoen en de ideale omgeving voor onze planten te bereiken, wat een directe impact heeft op hun prestaties.
          Lopend verslag

Comment

• Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            de tabel die ik aanhoud: https://www.dimluxlighting.com/knowl...-guide-to-vpd/

• Alzheimer
            Alzheimer commented
            Editing a comment
            sjezus. dus tegen het einde van je kweek moet lv idealiter bizar laag zijn. 25%. en als dat niet lukt moet je zorgen dat het warmer wordt

• Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            Leuk om jouw reactie te lezen... dat geeft aan dat jij met hele andere temperaturen kweekt dan ik.. Ik vind dus juist dat de RH gedurende de groei en bloei bizar hoog moet zijn en pas tegen einde bloei normaliseert (32˚C)

Ja... het kleintje leeft nog IMG_4213.jpg
          Qua hoogte valt het ook allemaal wel mee. Ik draai gewoon nog een weekje op 15/9, de achterste rij zal fors meer bedekken dan de voorste rij maar goed, dan moeten ze maar harder groeien.. Ik zie hier en daar wet verkleuringen op nieuw blad, waarschijnlijk vinden ze de wat hogere PH niet zo prettig, morgen maar even verlagen dan (nu 6.4).
          IMG_4211.jpg IMG_4215.jpg
          Attached Files
          Lopend verslag

Comment

• Babz
            Babz commented
            Editing a comment
            Die kleine denkt 'fuk joe, ik doe gewoon lekker m'n eigen ding tussen de reuzen hier.' 😎

• Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            Ja het zal niet heel lang meer duren of ze krijgt geen licht meer.. Dan zal het wel snel over zijn maar toch laat ik haar ff staan.

Nou het verhogen van de dames is succesvol verlopen. Net zit inderdaad zoals ik ingeschat had al redelijk vol. Komende "nacht" gaat 10 uur duren en dan vanaf morgen echt op 12/12.
          Eindelijk... dat is het moment waarop ik het leuk vind gaan. Wel wat verbrande bladpunten hier maar goed, ik wilde mijn PH omlaag hebben en dat gaat het makkelijkst door de EC te verhogen in het geval van de Ata AWA MAX. Deze heeft nu een mooie waarde van 5.6 en dat is acceptabel (streven was 5.8). Van de week wat vers kraanwater erbij (verbruikt nu inmiddels redelijk wat water) en dan stijgt de PH vanzelf weer en daalt de EC.

Mijn VPD is nu perfect met 1.15. Fantastisch apparaat deze ontvochtiger.. piek zat op een RH van 68% en laagste waarde was 62%. Temperatuur is een dingetje (ietwat hoog nu met 32˚C) maar dat lost zich vanzelf op zodra we op 12/12 zitten. Verder heb ik het blad van de amnees en peyote zkittlez al een beetje mogen begeleiden onder het net en dat is best redelijk te doen (123cm is best diep). Zal straks als het vooraan ook hoog staat een stuk lastiger worden maar goed, ik ben gelukkig nog redelijk lenig.

En dan nu.. de foto's:
          IMG_4248.jpg
          Attached Files
          Lopend verslag

Comment

• Babz
            Babz commented
            Editing a comment
            Of een bezem als soort van kruk gebruiken, kan je daar wat op leunen.

• Rreppellsteeltjam
            Editing a comment
            Effe balkje dan aan de zijkanten bevestigen, over het gaas heen.

• Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            Zijn 7x7 dragers. Die kunnen mijn gewicht wel dragen. Nu is er nog geen probleem maar over een paar weken wel.

Top... ze gaan lekker nu. Zojuist de klok zo ingesteld dat de huidige dag totaal 12 uur duurt. Ofwel, toch al naar 12/12. Kokos is een vreemd medium waar ik duidelijk even aan moest wennen. Maar de combinatie met Blumats is geweldig. In het begin stonden ze veel te nat doordat ik er niet voldoende op vertrouwde maar als ik nu zie wat een klein laagje echt droog wordt maak ik me daar niet langer zorgen over. Nu de planten een stuk droger staan merk je ook dat ze veel harder groeien. Ik ben benieuwd hoe lang op kokos de switch gaat duren. Mijn ervaring met RDWC is dat de omschakeling lang duurt maar vervolgens gaat de bloei snel.
          De verhoging is om meerdere reden erg fijn, door het gelijkere veld heb ik een duidelijk betere lichtspreiding. IMG_4257.jpg
          Attached Files
          Lopend verslag

Comment

• Alzheimer
            Alzheimer commented
            Editing a comment
            @ginnoo, volgens mij had voorheteerst spiegelfolie in zn vorige ruimte en dat zorgde voor brandplekken

• Voor het eerst
            Voor het eerst commented
            Editing a comment
            Idd. spiegelfolie zorgt voor hotspots. Daarnaast is het transparant. Licht gaat er doorheen en wordt dan gevangen (als je de par-meter er bij houdt kun je het ook makkelijk meten). Wit verven werkt idd erg goed maar laminaat in deze kleur heeft ook een vrij goede reflectie en het voordeel is, extreem diffuse weerkaatsing. En nee, ik ga de potten er niet uittrekken om alles te schilderen… levert me hooguit 50 gram meer op en heel veel werk. Door de hoeveelheid licht die er boven hangt verwacht ik eerder dat het oppervlak de beperkende factor zal zijn. En dan maakt iets meer of minder reflectie niet meer uit

• Babz
            Babz commented
            Editing a comment
            Hey if it's not broke, don't fix it.
            Jij weet zelf wat het beste werkt voor jou.
            Je plantjes zien er goed uit. 😊

Vandaag weinig nieuws... geen grote veranderingen zichtbaar, stabiele waarden en een licht toegenomen wateropname. Dames staan er prima bij, net wat vers kraanwater toegevoegd omdat de PH begon te zakken, uiteraard is daarmee de EC gezakt. Deze schommelingen lijken wel een positief effect te geven dus dat houd ik ook nog even aan. Verwacht dus overmorgen iets lichter blad, dan verhoog ik de EC weer tot 2.1 en laat dat langzaam verbruiken.
          PS de kleine leeft ook nog steeds en doet gewoon haar ding.. ben benieuwd of er zometeen in ieder geval 1 topje aanzit

IMG_4266.jpg
          Attached Files
          Lopend verslag

Comment

Kutzooi... mijn tijdschakelaar is defect geraakt, lampen hebben 24 uur aangestaan. Nou ja, gelukkig pas net omgeschakeld.
            Los daarvan.. de dames doen het erg goed, alleen de dame linksachter heeft er nog niet heel veel zin in.
            Foto voor en na het er weer onder knopen

IMG_4280.jpg
            Attached Files
            Lopend verslag

Comment

• Rreppellsteeltjam
              Editing a comment
              Geen relais schakelaar?

• Babz
              Babz commented
              Editing a comment
              Doet het ukkie ook nog mee? 👀

• Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              Dubbel geschakeld relais... Hoe het kan mag Joost weten.. hoop dat het domme pech is en niet iets met mijn lampen... Het KAN een internet storing geweest zijn.. Nadeel van "slimme apparatuur".
              Babz ja maar niet meer zichtbaar

Korte update.. geen bijzonderheden.. foto's voor en na het scroggen.
            IMG_4305.jpg
            Attached Files
            Lopend verslag

Comment

• Alzheimer
              Alzheimer commented
              Editing a comment
              voor en na? ik zie 1 foto, of begrijp ik het verkeerd? ga je die dwerg nog een kontje geven trouwens?

• Voor het eerst
              Voor het eerst commented
              Editing a comment
              hmmm dat ging dan dus niet helemaal goed.. vanavond poging 2
          Bezig...
          X